Waar komt de naam diehard vandaan?

We kunnen van iemand zeggen dat-ie een diehard is.

Komt die naam van de film, of is de titel van de film gebaseerd op de al bestaande naam?

Met andere woorden: wat was er het eerst, de titel van de film, of de aanduiding diehard voor een bepaald type persoon?

Cryofiel
14 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

Ik ga eens een keer antwoord in het Engels geven:

"The Die-hards were the British 57th Foot regiment, so called after their Colonel Inglis addressed them before the (victorious) battle of Albuera against Napoleon's French on 16 May in 1811, 'Die hard my lads, die hard'. Only one officer of 24 survived, and only 168 men of 584. The regiment later became the West Middlesex."
AWM
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
A victorious battle? Dan ben ik benieuwd hoeveel van de Fransen deze slag overleefden...
AWM
14 jaar geleden
Dat was niet zo moeilijk te vinden. Hier komt weer een lap Engels, zo tussen de 7 en 8 duizend: The losses on both sides were horrific, and while Soult had failed in his aim of relieving the siege of Badajoz, neither side had demonstrated the will to press for a conclusive victory. Allied losses amounted to 5,916: 4,159 British, 389 Portuguese and 1,368 Spaniards. French casualties are harder to ascertain—Soult initially declared 2,800 in his dispatch to Napoleon, but the official figure drawn up on 6 July revised that number upward to 5,936. British historians dispute this, comparing Soult's figure of 241 officer casualties with regimental returns that total 362. Sir Charles Oman extrapolated this figure to come up with the total number of French casualties, which he puts at approximately 7,900. In comparison, the French historians Belmas and Lapène place Soult's losses at 7,000. Some of the British dead from the battle, including Major General Daniel Hoghton, are buried in the British Cemetery, Elvas.
AWM
14 jaar geleden
Oeps, je vroeg naar overlevenden. Nou ja, dat weet ik niet.

Andere antwoorden (3)

Het komt spontaan in me op maar is het niet van:
Die = sterven/doodgaan/dood
Hard = hard/zwaar/ruw

Dodelijk sterk, zo sterk als de dood? Net zo sterk als de dood in de zin van onverslaanbaar, nergens bang voor. Dat is de dood namelijk ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prop er een spatie in en je krijgt Die hard. Dat zal het ook niet zijn; zoals je in de film zit was het niet moeilijk om dood te gaan. ;)
Feitelijk wordt er iemand mee bedoeld, die niet kapot te krijgen is, maar ook mensen die fanatiek gevaarlijke bezigheden beoefenen en daarbij hun leven moedwillig in de waagschaal stellen worden wel "Diehards " genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een die-hard is iemand die een enorme fan is en is dus afkomstig uit het engels, bastaard woorden in het nederlands, deze komen dus niet uit een film