Waarom bevat ons alfabet zowel een V als een F?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Goeie vraag. Van mij mag de f en de s geschrapt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"In het kader van de bezuinigingen zal ons alfabet vanaf nu nog maar uit 24 letters bestaan..." Kon dit even niet laten. :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij lopen eigenlijk de rillingen over mijn rug alz ik menzen hoor die geen onderzcheid maken tuzzen f en v of tuzzen s en z. Ik rij niet op een viets, ik zpel woorden niet met het alvabet en na het hoovdgerecht eet ik geen dezzert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'n goeie Suzy!

Het beste antwoord

"Ons" alfabet is natuurlijk niet alleen in Nederland, waar de F en V fonetisch niet tot nauwelijk van elkaar verschillen. Het is ook het alfabet in heel veel andere landen en in andere talen verschillen de F en V wel van klank (denk aan Frans en Spaans).

Toegevoegd na 8 minuten:
Overigens was er vroeger een veel duidelijker verschil tussen de uitspraak van een F en een V in het Nederlands. De uitspraak van de letters is dan wel op elkaar gaan lijken, maar dat is natuurlijk nog geen reden om 1 van de 2 te schrappen. Het heeft dus vooral met de oorsprong van het alfabet te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

omdat je fiets niet als viets kan spellen
en vreemd niet als freemd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om dezelfde reden dat er een 'ei' en een 'ij' is, en een 'au' en een 'ou'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het twee verschillende letters zijn, al spreken sommige mensen ze uit alsof het een en dezelfde letter is.
Hetzelfde geldt voor de S en de Z.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het gewoon twee letters zijn, die je bijna het zelfde uitspreek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je in sommige woorden een v gebruikt en in andere weer een f

we hebben toch ook een s en een z
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat beide letters gebruikt worden in onze taal; Het zou pas vreemd zijn als een van beide niet gebruikt werd of als ze elkaars synoniem zouden zijn. Dit is nadrukkelijk niet zo en dus is het logisch dat ze beiden bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier, kijk eens naar deze link.

Mensen die een zachte g produceren, maken meestal ook een verschil tussen de 'g' zoals die in 'leggen' klinkt, en de 'ch' in 'lachen'. Bij de eerste trillen de stembanden mee, en bij de tweede gebeurt dat niet. Eenzelfde verschil bestaat tussen 'z' en 's', en tussen 'v' en 'f'.

Ruisklanken gaan niet prettig samen met getril van stembanden. Een reden daarvoor is dat die stembandtrillingen vrij lastig te horen zijn bij het geruis dat de stembanden produceren. Dat is de reden waarom alle ruisklanken met stembandtrilling - dus ook z en v - in het Nederlands onder druk staan. Die z en de v liggen trouwens nog meer naar voren in de mond en zijn dus nog 'zachter' dan de zachtste g.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het zou dus iets te maken hebben met de duidelijkheid van de letters, dat als je een F (ruisklank) hebt in een woord je het minder duidelijk hoort dan een V.
hetzelfde als de S en de Z, er komt dan meer nadruk op te liggen zodat het duidelijk klinkt.

als ik het goed begrijp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amsterdammers hebben vaak wel moeite met de V en de F, maar dat is natuurlijk geen reden om een van beiden af te schaffen.
Het zou natuurlijk wel kunnen: een letter voor V en F, een voor D en T en een voor S en Z. Na enige tijd raak je er waarschijnlijk wel aan gewend en kun je uit de context wel opmaken welk woord is bedoeld, alleen zal de snelheid van het begrijpend lezen er flink door achteruit gaan; hoe meer woorden variëren hoe sneller we ze herkennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zijn twee verschillende letters
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de v en de f verschillen worden uitgesproken, dus verschillende letters zijn. Net als de s en de z.

Toegevoegd na 2 minuten:
verschillend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord, maar kun je een voorbeeld geven?
Of ik nu feestje zeg of vloer, fabel of vakantie, leven of tafel, enz, hoor ik toch echt geen verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het grappige is dat als ik het zeg, dat je het dan wel hoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lizzzy: je hoort het wel te horen. Sommige mensen hebben een accent waardoor je het niet hoort, maar bij de meeste mensen hoor je het toch echt wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat er helemaal niet om of je het verschil wel of niet hoort, dat rechtvaardigt niet het bestaan van die letters. Het alfabet is internationaal, daar heeft de Nederlandse uitspraak vrij weinig mee te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat er helemaal niet om of je het verschil wel of niet hoort, dat rechtvaardigt niet het bestaan van die letters. Het alfabet is internationaal, daar heeft de Nederlandse uitspraak vrij weinig mee te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, foutje!
Omdat het twee verschillende klanken zijn.

Een F maak je door lucht tussen je lippen door te persen zonder je stem te gebruiken. Een V maak je door lucht tussen je lippen door te persen terwijl je wel je stem gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er woorden zijn die via het Latijn in onze (Germaanse) taal terecht gekomen zijn (pede - voet, pater - vader, etc.) en andere via bv Duits en andere bv sterk verwant zijn aan het Engels (frown - fronsen, fault - fout, fine - fijn (met betekenisverschil, dat wel).

Overigens was het vroeger wel degelijk 'viets'. Waarom dat nu fiets geworden is, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien gaan die letters nog eens hetzelfde klinken. Zoals jammer genoeg de ook G en de CH. De CH werd oorspronkelijk uitgesproken als een harde G, bijna een K zoals in het Italiaans. De G was zacht (de benaming zachte G is om die reden dus onjuist).
Overigens altijd leuk om een Amsterdammer te horen seggen: met een fee of een ef.