Waarom ergeren sommige mensen zich zo enorm aan spelfouten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Mogelijk omdat de meeste browsers en tekstverwerkers standaard spellingscontrole hebben die je aangeven wanneer er een fout gemaakt wordt. De schrijver heeft dus zelf de middelen om te zien dat hij een fout gemaakt heeft (wanneer het een pure spelfaut is als deze, niet een grammaticale fout of een verkeerd woord als de volgende), en het is dan een kleien moeite om even te kijken wat er precies mis is gegaan. Het zou kunnen dat het laten staan van fouten dan wordt gezien als lui of respectloos tegenover de lezer.

Omdat door sommige spelfouten zinnen vervelend zijn om te lezen. Als je door meerdere spelfouten de zin drie keer moet overlezen dan vindt men dat vervelend.

Omdat ze voor iemand, die de Nederlandse taal goed tot redelijk beheerst en zelf poging doet om foutloos Nederlands te schrijven, ontzettend irritant zijn. Als je een goede automobilist bent, erger je je toch ook kapot aan allerlei brokkenpiloten?

Omdat je als lezer het gevoel kunt krijgen dat er geen moeite is gedaan om de tekst foutloos op te schrijven, maar je als lezer vervolgens wel wordt geacht het te begrijpen. Veel spelfouten in tekst komt rommelig en onverzorgd over. Van een foutje hier of daar ligt niemand wakker, maar sommige mensen schrijven op een manier die desinteresse en gemakzucht uitstraalt.

het zijn meestal de mensen die zelf geen fout maken. ik vind die msn taal juist een aanslag op het nederlands.dat vind ik moedwillig de taal verkrachten. niet als iemand niet beter weet en het schrijft [intikt] zoals je het zegt ,als men het maar begrijpt zoals het bedoelt is.

ik erger me niet aan spelfouten, ik maak ze zelf ook, dat kan gebeuren. ik erger me aan msn taal, dit is een vraag en antwoord site, geen msn verkeer.

Volgens mij hebben mensen die zich ergeren aan taal fouten, moeite met lezen. Ik denk dat die mensen geschreven taal op een andere manier verwerken. Als ze langs een type foutje komen, raken ze de tel kwijt en raken ze geïrriteerd.

Er bestaan niet voor niets regels omtrent spelling en grammatica, daar heb je je dus aan te houden (zie bovengenoemde vergelijking met verkeersregels). Wanneer je dat niet doet staat dat slordig, en kan dat het lezen bemoeilijken. Bovenal vind ik het een disrespect voor de lezer, hij/zij neemt de moeite om je tekst te lezen; zorg dan ook dat de tekst correct is.

Omdat iedereen alsmaar zaagt over de wens/verplichting dat allochtonen Nederlands moeten kunnen lezen, spreken en schrijven. Maar zelf kunnen ze er dan geen zak van en maken ze de ene fout na de andere.

Omdat ze een tekst slecht leesbaar maken of een heel dom beeld van de schrijver geven. Beetje : moet ik iemand die op die manier een vraag stelt wel antwoord geven, want vermoedelijk begrijpt-ie er toch geen hout van'. Bovendien is het Nederlands een schitterende taal, met vrij eenvoudig te volgen regels, die het niet verdient om dermate slordig of onachtzaam ge- of misbruikt te worden. Let wel : dit gaat echt om ernstige, structurele fouten, niet voor het per ongeluk indrukken van een keer een verkeerde toets of het in je snelheid fout spellen van een werkwoord. maar as ik egt een stuk text lees dat ik denk die heb er egt nix van begrepen die zit maar wat op ze toetsen te rammen en vint dat iedereen maar moet kunnen lezen wat er staat ook zonder hoofdletters of punten ofzo, dan vergaat me niet alleen de lust tot lezen en beantwoorden maar kan ik me ook egt ergeren ja. het is bijna onmogelijk om iemand die zig op die manier van de geschreven taal bediend serieus te nemen en het doet me gewoon zeer aan me ogen. waarom dat presies ik kan ik je niet vertellen, het namelijk voornamelijk een gevoel. (Alle fouten in de laatste alinea zijn opzettelijk gemaakt).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100