Is `Wees gewoon jezelf` het slechtste advies ooit?

Wat je kunt niet iemand anders zijn.

En ook al die je iets wat je normaal nooit zou doen, je doet het toch en dan hoort het weer bij jezelf.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

"Wees gewoon jezelf" hoeft niet per definitie een slecht advies te zijn. Of het een goed of slecht advies is, ligt aan de persoon tegen wie het wordt gezegd.

Als je het zegt, tegen iemand die vindt dat hij b.v. kleren moet dragen omdat iedereen ze draagt, of naar tv-programma's kijkt, die hij eigenlijk niet zo leuk vindt, en dat eigenlijk alleen maar doet, om er bij te horen. Dan zou zoiets een goed advies kunnen zijn. "Wees gewoon jezelf" betekent dan, doe de dingen die je zelf leuk vindt, en trek je niet zoveel aan van de smaak en gewoonten van anderen. Je hoort er ook wel bij, als je wat afwijkt van anderen.

Een slecht advies kan het zijn, als mensen het zó opvatten, dat ze gewoon hun gang kunnen gaan, zonder rekening te houden met anderen. Want "wees gewoon jezelf" kan door sommige mensen ook opgevat worden, als een excuses voor asociaal gedrag. Iemand die met 80 km per uur door een woonwijk scheurt, kan zeggen: "Iemand zei tegen me, 'wees gewoon jezelf', en dat doe ik nu. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In die bewoordingen is het een slecht advies ja.

Maar men bedoelt ermee dat je niet anders moet wíllen zijn. Dus dat je goed bent zoals je bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is ''Het komt wel goed.''
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat klopt wel wat jij benoemd.

Ik zeg het ook wel eens tegen iemand. Bij wees jezelf denk ik aan; je bent goed zoals je bent, twijfel daar niet aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een persoon ergens goed in is wat op dat moment aan de orde is, dan is het een overbodig advies.
Als iemand ergens slecht in is wat op dat moment aan de orde is, is het een slecht advies.
Het hangt dus van de situatie af of het een overbodig of een slecht advies is. Het is zelden een goed advies.

Mijn vriend vroeg me eens waarom zijn sollicitatiegesprekken meestal zo slecht verliepen. Ik zei: omdat je te veel praat. Luister eens wat meer en houd je antwoorden kort, bondig en zakelijk. Toen hij thuis kwam zei hij enthousiast: het werkte.
Als ik hem het advies gegeven had, wees gewoon je zelf, dan was het weer fout gegaan.