Wat grammaticaal correct "zit je op hyves" "op facebook" of "zit je bij hyves" "zit je bij facebook"

Mensen zitten op de website hyves of facebook om hem te bekijken maar zitten bij hyves of facebook als ze lid zijn geworden.

Waarom gebruikt bijna iedereen dan alleen de "op ...."?

Toegevoegd na 17 minuten:
Het gaat niet om normaal. Maar het gaat om grammaticaal correct.

- Dat is het enigste = ook niet grammaticaal correct maar wordt steeds meer als normaal beschouwd
- Ik ben groter dan jou = ook niet grammaticaal correct maar wordt steeds meer als normaal beschouwd

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

In het populaire taalgebruik zie dat mensen zeggen dat ze op Hyves/Facebook zitten. Deze sites worden gezien als platform waar je actief op bent.

Als een site wordt gezien als platform, worden er bijna fysieke kwaliteiten aan toegekend. Een fysiek platform waar mensen met hun voeten op staan.

Toegevoegd na 49 minuten:
Daarnaast is het grammaticaal correct om te zeggen dat je *op* een site zit als je op op dit moment naar een site aan het kijken bent. Dus: "ik zit nu op startpagina.nl"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Lid zijn van hyves kan ook nog. Maar als je op je werk zit zeg je ook altijd, ik ben op mijn werk. Terwijl je bij je werk(plek) bent. Het is een manier van spreken. Het is heel normaal :)