Welke taal fout word het meest gemaakt de dt-fout of de spatie fout?

De formulering van deze vraag is natuurlijk een grapje. Maar zowel dt-fouten en spatiefouten worden heel vaak gemaakt. Ik maak mijzelf hier ook veelvuldig schuldig aan. Maar welke van de twee wordt het meeste gemaakt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL! Leuk gevonden!

Het beste antwoord

De meeste fouten worden toch echt in de spatiëring gemaakt. Het valt alleen minder op, omdat veel mensen die de d'tjes en t'tjes op orde hebben wél spatiefouten maken! Zelfs verpakkingen en folders ontkomen tegenwoordig haast niet meer aan foutief spatiegebruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik probeer zo goed mogelijk Nederlands te typen en de fouten die ik maak zijn snelheidsfouten en het niet nog eens doorlezen om de fouten eruit te halen...

Daarmee wil ik zeggen dat iedereen zijn eigen favoriete fouten maakt... Dus de een doet dit en de ander dat...

Maar als ik kijk op GV, dan denk ik dat gemiddeld genomen dt-fouten het meest gebruikelijk zijn...

Trouwens ik maak de meeste fouten zie ik nu, door de drie puntjes achter elke zin...

LOL :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja dan is het helemaal goed fout...
Berry wist het antwoord al. Blijkbaar:
http://www.goeievraag.nl/vraag/gemaakte-fout-nederlandse-taal-dt.381

Toegevoegd op 23-05-2009 16:37:55
...twee maanden geleden...
Antoni
14 jaar geleden
Ik denk de spatiefout. Dat denk ik omdat de dt-regels niet veranderen, en de spelling van vele woorden wel.

Ik denk eigenlijk dat de meest gemaakte fout in de Nederlandse taal te maken heeft met de tussen-n (pannenkoek, zonnestraal).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de meeste fouten in de 'dt' zitten. Hoewel ik hier vandaan liever naar Gent fiets en naar Gendt de auto pak.

En ja. Deze zijn allebei goed...

De fout met spaties valt over het algemeen wel mee. Denk ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de top 13 van de meest gemaakte taalfouten staat de 'dt- fout' op nummer 1 en 'aan elkaar of los' op nummer 5
De dt-fout is dus winnaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de spatiefout vaker wordt gemaakt dan een dt-fout, omdat de spellingcorrector dt-fouten eerder herkend dan spatiefouten. Bij dt-fouten komt er vaak een groen golvend lijntje onder het woord te staan, terwijl bij spatiefouten het vaak niet wordt opgemerkt, omdat de twee losse woorden op zichzelf ook goed gespelde woorden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ben ik toch heel benieuwd naar jouw spellingcontroller. Als ik die van mij al gebruik dan houdt een groen golfje in dat het woord met d en dt geschreven kan worden, of met d en t. Zoals bij beleeft, gebeurt e.d.
Ik ga voor de dt, maar het is een nek-aan-nek-race.
Vooral wanneer een infinitief met "ge", "be" of "ver" begint, dan wordt deze onterecht vaak met een d op het eind vervoegd, met name als het werkwoord dan ook nog tamelijk aan het eind van de zin staat. Voorbeeld:
"Ik denk niet dat dit mij ooit gebeurd." Moet dus "gebeurt" zijn uiteraard.

Wat de spaties betreft: In het Nederlands schrijf je samengestelde worden (bijna) altijd aan elkaar. In het Engels (bijna) altijd los. De meeste mensen passen de Engelse regel echter in onze taal toe. Fout!

Als toevoeging wil ik even vertellen wat ik denk dat de meest gemaakte fout is in onze taal, met name in onze spreektaal: Het gebruik van het betrekkelijk voornaamwoord. Het is heel soms "wat", maar meestal ("die" of) "dat", toch gebruikt bijna iedereen constant "wat" i.p.v. dat. Bijvoorbeeld: "Het boek wat ik gelezen heb" i.p.v. "Het boek dat ik gelezen heb". Let er in een gesprek maar eens op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nek aan nek race, maar volgens mij zie ik de spatie-fout hier het meest voorbij komen.

Als we het over het gesproken Nederlands hebben is er volgens mij maar 1 grote winnaar: het gebruik van hun en zij.
Hun hebben.... aaaargh... Kan er maar niet aan wennen dat dit tegenwoordig blijkbaar standaard geaccepteerd Nederlands is... (C4th wordt oud...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij de stam ''+t'' of zonder ''t'' fout en de voltooid deelwoorden met t waar een d moet of andersom.

Velen vinden het erg onbelangrijk en zelf vind ik het ook niet erg als er taalfouten gemaakt worden. Ik ben ook niet feilloos, maar als er staat:
* Moordenaar bekend
wordt er toch echt iets anders bedoeld dan:
* Moordenaar bekent
Soms kan de spelling echt van belang zijn. :-)