Kan iemand mij vertellen wat dit betekend?

Heb dit schilderijtje in een kringloopwinkel gevonden, maar ik kom er niet helemaal uit wat het gedichtje eronder betekend!
Ik weet wel dat het door Jan Luyken is geschreven maar verder ben ik niet gekomen...

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Poëzie
4K
Castle
5 jaar geleden
Het zou fijn zijn als je de foto zo plaatst dat iedereen het kan lezen zonder een nekprobleem te krijgen.
Amadea
5 jaar geleden
Volgens mij is dat een van de vele bugs van deze versie van Goeie Vraag.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
http://context.reverso.net/vertaling/nederlands-engels/goede+hekken+maken+goede+buren

Antwoorden (2)

Volgens mij komt het er op neer dat de mens zijn (tijdelijk) leven moet beschermen tegen kwade invloeden, figuurlijk door een muur te bouwen om zich heen, zoals je letterlijk een muur rond je huis bouwt. Net zoals een vestingstad niet zonder vestingmuren kan om de vijand die hem anders zal beroven tegen te houden
5 jaar geleden
Het is een bladzijde uit het boekje "Het Menselyk Bedryf" uit 1694, waarin 100 oude beroepen zijn afgebeeld. In de uitgave https://www.dbnl.org/arch/luyk001mens02_01/pag/luyk001mens02_01.pdf staat de tekst op bladzijde 41 in een beter leesbaar lettertype:

De kwaá gebuur vereist een muur. (Omdat de buurman slecht is moet er een muur worden gemaakt).

De mens bemuurt zyn tydlyk leven,
Om voor 't gevaar te zyn omgeeven,
En 't eeuwig deel ligt veeltyds bloot,
Gelyk een grensstad zonder wallen,
Ten roof van 's vyands overvallen,
En prykel* van een eeuw'ge dood.

*gevaar

Op de pagina ervoor staan de Bijbelteksten waarop dit is gebaseerd:

Spreuken 4 :23
Behoed uw hart boven al wat te bewaren is, want daaruit zijn de uitgangen des levens.

Jesaja 26 : 1 en 60 : 18
Te dien dage zal dit lied gezongen worden in het land van Juda; Wij hebben een sterke stad, God stelt heil tot muren en voorschansen.
Er zal geen geweld meer gehoord worden in uw land, verstoring noch verbreking in uw landpale; maar uw muren zult gij Heil heten, en uw poorten Lof.

2 Petrus 3 : 17
Gij dan, geliefden, zulks te voren wetende, wacht u, dat gij niet door de verleiding der gruwelijke mensen mede afgerukt wordt, en uitvalt van uw vastigheid.

De inhoud van het gedicht komt er op neer dat een mens z'n best doet om veilig te verblijven op aarde, maar vergeet om zich te verzekeren van een plekje in het hiernamaals. Wat heb je eraan om in een bunker te wonen als daarna de eeuwige dood wacht?
Amadea
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Oh bedankt!!! Wat goed!