Wat voor soort rijm is 'autoped' en 'net'?

Dit is een zin uit een gedicht:
Ik zie opeens veel bloemen,
en daar een autoped.
Ik zie een stoommachine,
dat zie ik nou maar net.

Ik zou denken dat het staande rijm zou zijn omdat het 'ped net' is. Maar de klemtoon bij autoped ligt toch op auto...?
Dus dan zou er bij 'net' geen lettergreep meer achter staan en dan zou dat staande rijm zijn, maar bij autoped komt er nog wel een lettergreep na het stuk waar de klemtoon op ligt, dus dat zou dan slepende rijm zijn?!
Een rijm kan toch niet twee soorten rijm hebben?

Alvast bedankt!

(in de bijlage een autoped, voor als je niet weet wat het is)

Toegevoegd na 51 seconden:
Hier trouwens een linkje over soorten rijm:
http://www.gedachten-gedichten.nl/rijmsoorten.php

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Poëzie
3.4K
Antoni
7 jaar geleden
Kromrijm?

Antwoorden (2)

Er is hier sprake van 'schrikkelrijm'.
Wanneer rijmwoorden worden gebruikt waarbij de klemtoon op het eerste gedeelte valt wordt gesproken van 'schrikkelrijm' zoals bijv. slagader/dader. Het is een niet correcte rijmvorm. Schrikkelwoorden rijmen onderling wel vaak, met name als de woorden ook op elkaar lijken, dan is er sprake van dubbelrijm (bijv. meedragen/ veewagen.
Je komt wel vaker een niet correcte rijmsoort tegen zoals 'bastaardrijm'(fair/ster), schijnrijm (poes/roest), oogrijm (zij staat er en drinkt water).
Verder wordt nog wel eens aan rijmkracht ingeleverd door woorden te gebruiken die erg veel op elkaar lijken door de betekenis zoals olijk/vrolijk, twijfelen/weifelen. Men spreekt dan van slap volrijm.
7 jaar geleden
Musonius
6 jaar geleden
Dit is onjuist, er is hier geen sprake van schrikkelrijm. De vergelijking autoped/net met slagader/dader (dat inderdaad schrikkelrijm is) gaat mank.
Daarbij is het lesje over incorrecte rijmen hier volstrekt irrelevant en is het aangehaalde voorbeeld bij oogrijm discutabel, want dit is afhankelijk van de uitspraak.
Het gaat hierbij om staand rijm, zoals je al dacht.

In tegenstelling tot wat amc beweert, is hier geen sprake van schrikkelrijm. Weliswaar is AU in AUtoped beklemtoond, maar dat is PED in het gebruikte metrum ook.
Als je het gedicht goed bestudeert, zie je dat de versregels zijn opgedeeld in jambische versvoeten. De rijmende regels bestaan elk uit drie jamben (onbeklemtoonde lettergreep, gevolgd door een beklemtoonde):

en DAAR / een AU-/to-/PED.
dat ZIE/ ik NOU / maar NET.

De dichter heeft zelfs nog een extra (binnen)rijm toegevoegd: AU op NOU.