Wat wordt duidelijk gemaakt in het gedicht Autumn van Siegfried Sassoon?

Wat probeert Siegfried Sassoon precies duidelijk te maken in zijn gedicht Autumn, een wereldoorlog een gedicht. En is er ook een bepaalde toon of sfeer in het gedicht?

October's bellowing anger breaks and cleaves
The bronzed battalions of the stricken wood
In whose lament I hear a voice that grieves
For battle’s fruitless harvest, and the feud
Of outraged men. Their lives are like the leaves
Scattered in flocks of ruin, tossed and blown
Along the westering furnace flaring red.
O martyred youth and manhood overthrown,
The burden of your wrongs is on my head.

Toegevoegd na 50 minuten:
Ik weet ook niet precies wat voor 'rhythm' er in dit gedicht is, ik dacht zelf aan: Pentametre, a line consisting of 5 stressed syllables. Maar ik weet dit niet zeker.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Poëzie
1.7K

Antwoorden (2)

Verdriet en woede over de totale onzin van oorlog, spreekt bier uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In mijn opinie gaat dit gedicht over thema's als 'geen winnaars, alleen slachtoffers', 'geen schuldigen of onschuldigen, alleen maar schuldigen', 'kwetsbaarheid van de mens', 'waanzin' m.b.t. oorlog. Een echt 'anti-oorlogsgedicht' dus.

De sfeer die in dit gedicht geschetst wordt is naar mijn mening erg donker. Het komt bij mij over als een een soort 'klaaglied'.

De kadans lijkt inderdaad op een Pentameter maar ik heb het idee dat de dichter hier vrij mee is omgegaan.