Hoe kan ik een gedicht schrijven zoals een tijdje geleden in de Happinez stond en hoe heet dat ook alweer?

Toegevoegd na 8 minuten:
en het is geen haiku en ook geen elfje

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Poëzie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je een beschrijving geven van wat je bedoelt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zag in het tijdschrift HAPPINEZ een manier om een gedicht te schrijven, geen idee hoe het heet! Als je het zou zeggen herken ik het wel.
Het was een aparte naam ervoor vond ik, had er nog nooit van gehoord. Het is een paar maanden geleden dat het erin stond.

Het beste antwoord

Wel een vage vraag hoor.
Zeker voor mensen die niet altijd de Happinez lezen.

Het kan een Senryū geweest zijn.
Senryū is een Japanse vorm van korte poëzie, vergelijkbaar met de haiku, qua constructie: Drie regels van 17 of minder lettergrepen. Senryū gaan echter meer over menselijke zwakheden of tekortkomingen, terwijl haiku vaak de natuur als onderwerp hebben.

Of een Tanka.
Tanka is een lyrisch Japans gedicht, geschreven in vijf regels met 5-7-5-7-7 lettergrepen. Het is een voorloper van de haiku, ook wel 'waka' genoemd. Een kigo (seizoenswoord) invoegen was regel in Japan. In tegenstelling tot de haiku die min of meer objectiviteit betracht, laat de tanka het uiten van emoties wel toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ging dat niet over een Senryu?