Wat is het metrum van dit gedicht?

Later, als ik zwakzinnig ben
met schoothond en schrikvel
houd ik een kruik warm
tegen me aan en praat
ik met je in mijn slaap.
Als je nu kan begrijpen
wat ik dan ga bedoelen,
krakende dorre tak dat ik ben,
ga ik me niet zo afgebroken voelen
maar meer een uitgeblazen paarde-
bloem. Hoor je me dazen?
Daar gaan mijn parachuutjes al.

Uit: Judith Herzberg, Zeepost. Amsterdam, Van Oorschot, (1963)

Is dit een jambe, trochee, anapest of dactylus? Zelf dacht ik eerder aan een anapest.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Poëzie
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi!

Antwoorden (1)

Volgens scholieren.com heeft dit gedicht met de titel "Ouderdom"als metrum een anapest. De anapest is een versvoet die bestaat uit twee onbeklemtoonde lettergrepen gevolgd door een beklemtoonde.
Het gedicht heeft één keer klinkerrijm in regel 4 en 5. En in regel 7/9 is er eindrijm. Verder is er geen vast rijmschema.
Amadea