hoe kan je een goed gedicht schrijven?

voor Nederlands moet ik een gedicht schrijven na aanleiding van het boek dat ik heb gelezen.
(ik heb het boek: wat te doen als iemand sterft van Nicci French).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Poëzie
1.5K

Antwoorden (4)

Je moet eerst een goede indeling maken bijvoorbeeld:
ABAB of ABBA
(de a's en de b's zijn de zinnen die op elkaar rijmen)
Ook kan een rijmwoordenboek helpen,
in de bron staat een site.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer niet te letterlijk de inhoud van je boek in het gedicht te verwerken, maar meer welk gevoel je er bij kreeg of wat je er bij associeerde. Leraren Nederlands zijn daar over het algemeen heel gevoelig voor.
Je hoeft je ook niet te krampachtig aan een rijmschema te houden zoals bij een Sinterklaasgedicht, dichterlijke vrijheid levert meestal bonuspunten op. Let er op dat de woorden mooi klinken bij elkaar en gooi er af en toe een herhaling tussendoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gedichten van goede dichters lezen die je mooi vindt.
En dan kijken hoe zij het aanpakken.
Structuur, wel geen rijm, narratief (vertellend) of associatief, zakelijk of beeldend etc.
En dan je eigen ding doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan helpen om eerst wat woorden (of kleine zinnetjes) op papier te zetten die je te binnen schieten als je aan het boek denkt. Vervolgens probeer je daar een gedicht van te maken. Let op; geen verhaaltje maar een gedicht.
Het hoeft echt niet perse te rijmen, dat zorgt vaak voor een gemaakt effect. Als je wat op papier hebt staan kan je het voor jezelf lezen, het liefst hardop, zodat je hoort of het mooi klinkt. Als er dan iets aan het ritme moet veranderen kijk je of je een woord kan veranderen in een ander woord, een woord kan bijvoegen of weglaten, net zo lang tot jij vindt dat het goed klinkt. Daarna kan je het het beste een dag of een paar dagen wegleggen, en er dan nog eens naar kijken. Omdat je dan een wat frissere blik hebt zul je zien dat je er nog wat veranderingen in kunt brengen zodat het nog beter wordt.
Wat ook goed is is om veel gedichten te lezen van dichters, dan raak je er wat mee bekend.