ik zoek het gedicht. christene zielen, aardige uitroep, die al meer dan 50 jaar...... verder ken ik het niet meer

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Poëzie
4.2K
capthavoc
13 jaar geleden
oei iets meer info ? weet je nog waar gelezen ?
waar gehoord wanneer gehoord gelezen ?
op tegeltje probeer zoveel mogelijk dingen er aan te hangen zodat het ons ook kan helpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je dit uit de bijbel ofzo? Een psalm misschien? Weet je ongeveer waar je het van kent?
Amadea
13 jaar geleden
Er staat op internet een oude oproep van ene Ellen die het als Sinterklaasgedicht kent.

Het beste antwoord

Chriestne zielen!

"Chriestne zielen!"Aorige uutroep,
Die nao meer dan vieftig jaor,
Mien nog schreien duut van 't lachen
En weemujigheid tegaar.

Och waor is de tied gebleven?
Al mien haoren zin nou gries,
En ik merk mien levensliedje
Raokt somwielen van de wies.

Mien geheugen speult m'al parten,
Wil ik is, uut verlejen tied,
Dit of dat geval vertellen -
Fuut ! Ik bin naom en daotum kwiet.

------------------------------------
Uit de gedichtenbundel 'Het Kriekende Kriekske' van Priester Bernard van Meurs

Voor de volledige tekst, zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het was voor mij de eerste keer dat ik het op deze manier probeerde. Ik vind het fantastisch. Binnen de kortste keren 5 reacties! Allen hartelijk bedankt.

Andere antwoorden (1)

Dezelfde vraag is twee jaar geleden ook gesteld op al@din (zie link; het is de 39e vraag op deze pagina). De vraagsteller kwam iets verder met het gedicht: Christene ziele. aorigen uitroep, die, nao meer dan vieftig jaor mi nog schreie doet van 't lache en weemoeiigheid tegaor. Ach waor is den tied gebleven al mien haore zien al grijs en mi dunkt mien levensliedje rakt al aordig...
Er is één antwoord op gegeven: 'Ik heb het complete gedicht. Als u een adres opgeeft stuur ik het u toe.' Misschien kun je proberen of je je adres nog aan deze antwoorder kunt doorgeven, zodat zij het gedicht ook aan jou kan opsturen?

Toegevoegd na 47 seconden:
Er staat trouwens bij dat het een Sinterklaasgedicht van Julia de Gruiter of Gruyter zou zijn.