wie kan me helpen

ik schrijf heel graag gedichten en iiedereen zeg daar moet je wat mee doen, maar ik weet niet zoo goed wat de wegen zijn zeg maar,,, ik maak een gedichten ja en dat moet ik opsturen mailen naar een uitgever? Wie welke en waar vind ik die uitgevers? Hoe en waar worden ze gepubliceerd? En wat verdient het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Poëzie
1.2K

Het beste antwoord

Kijk eens op de website van Free Musketeers. Daar heb je grote kans, dat ze je gedichten willen uitgeven. Je kunt kiezen voor uitgeven in eigen beheer, maar dat kost geld. Een andere mogelijkheid is, dat zij de kosten voor hun rekening nemen. Dan krijg je eens per jaar de royalties uitbetaald (10% geldt bij alle uitgevers). Dat is niet veel, maar je hebt wel de voldoening, dat je werk in boekvorm verschijnt en verkocht kan worden.

Succes en groetjes,
Elna Wijnhard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Meestal moet je heel erg veel gedichten gemaakt, en gelezen hebben, voor je het niveau hebt bereikt, waarop een uitgever je geschikt vind om in te investeren.

Wat je kunt doen is, je gedicht sturen naar meisjesbladen, damesbladen, of een streekblad. Je kan het ook eens bij de bibliotheek laten lezen.
Er worden ook gedichtenwedstrijden georganiseerd. Waarbij dichters voorlezen uit eigen werk.

Het is hetzelfde als met alles: veel oefenen.
Ook je leraar Nederlands kan je vragen om er eens naar te kijken en je tips te geven.

Het voornaamste in een gedicht is, dat het zeggingskracht heeft. Dat kan doordat het gedicht beelden oproept, of sommige dingen in weinig woorden heel kernachtig neerzet.
Een gedicht hoeft niet perse te rijmen. Dat doen we met Sinterklaas, en dat is ook een hele kunst. Maar het mag wel rijmen en een goed metrum hebben.

Kennelijk hebben jouw gedichten wel ""iets"" wat de mensen in jouw omgeving aanspreekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Mooi antwoord! Goed uitgelegd en waardevolle tips!
Om bij het laatste te beginnen:
Reken maar niet op enige verdienste.
Eerder nog de kans dat je moet betalen om je eigen gedichtenbundel uit te geven. Die kan je dan zelf gaan verkopen.
Er is al zo veel aanbod.

Het is al heel wat als je ze om te beginnen op internet zet, op gedichtensites, zoals deze:
http://www.1001gedichten.nl/

Zo zijn er nog wel meer.

En dan maar hopen dat ze geplaatst worden en dat je er goede reakties op krijgt.

Je kunt ook dit proberen
Voor informatie omtrent het uitgeven van Uw gedichten, belt U dan de uitgeverij:
0592-272991. of neemt U kontakt op via mail: dewilg@waaier.com

http://www.waaier.com/index.php

Of deze:
http://www.unibook.com/nl/je-eigen-gedichten-bundel-maken-en-uitgeven?gclid=CLaPtqTw0acCFY6GDgodunyx9Q
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Literaire schrijvers en met name schrijvers van gedichten gaat om zeer kleine oplagen. Kleine voorschotten en royalty uitkeringen. We van leven is echt uitgesloten.

WPG, ofwel WeekbladPersGroep is de grootste literaire uitgeverij van Nederland. Hier vallen oa De Bezige Bij, Arbeiderspers en Querido onder.

Je kan je gedichten naar een uitgever opsturen en hopen op een reactie van een redacteur...

Adressen zijn te vinden in telefoonboek van Amsterdam en/of website

Maar volgens mij kan je beter je bekwamen door Nederlands te gaan studeren, gaan publiceren in studenten / literair tijdschrift.