Waarom is kortjakje een kinderliedje?

Aangezien ze een hoer is. Is het een subliminal message ofzo?

Toegevoegd na 4 minuten:
Met ziek wordt bedoeld in bed (seks), en kortjakje is volgens mij spreektaal voor open vest ofzo.

Toegevoegd na 10 minuten:
Maar ik bedoel, in een kinderliedje hoort toch niet zoiets te zitten? Ookal is het verborgen of niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Poëzie
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en hoe leg jij dan uit: 's zondags gaat ze naar de kerk? Ben ik wel benieuwd naar.

Antwoorden (4)

Subliminal message, welnee! Gewoon een schunnig, spottend liedje dat door de loop van de tijd verworden is tot een kinderliedje, net zoals veel schunnige verhaaltjes verworden zijn tot sprookjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor sprookjes dan? Zijn dat niet gewoon leuke verhaaltjes?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd Stippel! De oorspronkelijke versies van sprookjes en versjes zijn meestal niet (kind)vriendelijk+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs de 'verDisneyde' versies van sprookjes vind ik niet altijd bepaald kindvriendelijk, boze stiefmoeders, wolven die grootmoeders opeten, jagers die ze doodmaken, heksen die kinderen willen opeten, kinderen die heksen in ovens duwen etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kortjakje was een echt bestaande alcoholieke parttime hoer. Een voorloopster van de heroinehoertjes. Toen ze verdween bleef het spotliedje. Maar met het verdwijnen van het levend thema kenden steeds minder mensen de dubbele bodem. In de jaren 60 was Kortjakje de eerste blokfluitoefening. Is dit ook een dubbele bodem?
Nee, het is van oorsprong geen kinderliedje, Net zoals "hop marianneke, stroop in het kanneke", en Annemarieke die naar de soldaatjes gaat (die gaat er echt niet zomaar op de thee), vertelt het liedje ook niet precies. maar net als de sprookjes, die vroeger als moraliserende verhaaltjes bij de open haard verteld werden, is men de betekenis vergeten en zijn het simpele kinderdingen geworden
13 jaar geleden
IK heb wel eens gelezen dat het heel vroeger een kroegliedje was. Maar dat gebeurt vaker dat liedjes vanuit de kroeg de straat op gaan. En als niemand meer weet wat het eigenlijk betekende, wordt het een kinderliedje.
Ach, wat geeft het, ik heb het 60 jaar onschuldig gezongen en weet pas enkele jaren iets over die oorsprong.
Als jij het niet passend vind voor kinderen, het staat je vrij om het niet met je kinderen te zingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste oude kinderliedjes waren oorspronkelijk niet bedoeld voor kinderen. Het waren volksliedjes die door volwassenen werden gezongen op bruiloften, op feesten en in de kroeg.

Overigens was Kortjakje geen prostituee, maar een toiletjuffrouw met een alcoholprobleem. Zij heeft echt bestaan en heette Rachel, haar bijnaam was Rachel Valderappus. Valderappus is jiddisch voor schorremorrie.