Hoe noem je een boek met een collectie van moderne poëzie en fictie paragraven met één verhaal?

Ik heb online gezocht naar het antwoord en vaak komt anthologie naar voren maar, dat is wanneer de stukken geschreven zijn door verschillende schrijvers en dus niet een verhaal vormen.

3 jaar geleden
in: Poëzie
1.4K
SentWierda
3 jaar geleden
Een anthologie of bloemlezing kan ook betrekking hebben op het werk van een (1) schrijver. De bloemlezing kan of door de schrijver zelf of door een ander zijn samengesteld.
Synoniemen voor anthologie/bloemlezing zijn: chrestomathie, analecten/analecta en uittreksels.
Amadea
3 jaar geleden
Volgens mij bestaat hier (nog) geen term voor. Je kunt het gewoon een bundel noemen, een bundeling van gedichten en teksten.

Antwoorden (1)

Dit heet bij fictie een feuilletonroman. Van oudsher is een feuilleton: een roman in afleveringen. Een vervolgverhaal dat vroeger gebruikelijk was in kranten en tijdschriften, later op de radio en tegenwoordig veel op de tv te zien is (series genoemd).
Zo'n kranten- of tijdschriftenfeuilleton kan worden gebundeld in een boek: dan is het één verhaal, een roman.
De eerste feuilletons verschenen in 1830 in Frankrijk, in het begin als losse blaadjes tot 8 pagina's bij een krant. vandaar de benaming feuilleton = blaadje. Vele bekende schrijvers hebben feuilletons geschreven: bijvoorbeeld Alexandre Dumas, Heinrich Heine, Charles Dickens.
Meestal waren het eenvoudige verhalen, rijk aan spanning en avontuur.
Bronnen: Van Dale; Winkler Prins encyclopedie..
3 jaar geleden
fenarbb
3 jaar geleden
Bedankt voor het nemen van uw tijd om dit aan mij uit te leggen.