ik kan niet zo echt Gedichten schrijven kan iemand mij daar bij helpen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Poëzie
1.8K

Antwoorden (5)

Tips om te dichten

1. Beschrijf geen emoties, maar roept emoties op
2. Rijmen hoeft niet
3. Vermijd clichés
4. Een beetje mysterieus
5. Probeer te verrassen
6. Maak gebruik van beelden en associaties
7. Maak gebruik van klank.
8. Het hoeft niet over ‘grote dingen’ te gaan
9. Lees, lees, lees!

Voor meer uitleg over de punten, ga naar de volgende website:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil je gedichten schrijven om je emoties kwijt te kunnen?Of is het voor school?

Vaak als je ervoor gaat zitten, lukt het niet. Maar soms is het zo dat je in je hoofd eeen paar woorden of een gedachte krijgt. En die is dan geschikt voor een eerste aanzet tot een gedicht.
Soms met emoties gaat je pen vanzelf. Dan moet het eruit en vind je wel de juiste woorden.

Desnoods schrijf je alvast wat trefwoorden op die je wilt verwerken in het gedicht. Komt de inspiratie ineens een poosje later.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op deze site kun je een woord intypen en dan krijg je een hele lijst met rijmwoorden.
http://www.rijmwoorden.org/
Het zien van bepaalde rijmwoorden, naast de voorgaande gegeven tips helpt je misschien ideeen te bedenken! :)
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet, dat iemand iemand anders kan helpen zijn gedichten te schrijven.
Er is niets zó persoonlijk als een gedicht....

Nou heb ik het dus niet over 'rijmelarijtjes' , Sinterklaasgedichten of poëzie-versjes.

Een gedicht is een gedachte, die zó door je kop dwarrelt, dat het er in een paar woorden uit 'móét'.

En juist omdat het zulke subtiele, persoonlijke emoties, gedachten en gevoelens zijn, kan een ander dat nooit in woorden vatten.

Dus: schrijf die ronddwarrelende gedachten op, zoals ze in je hoofd opkomen. Zonder regels die iemand anders bedacht heeft, zonder dat het persé moet rijmen, zonder regeltjes over hoe een rijmschema of een sonnet eruit zou moeten zien.

Schrijf het op, laat het bezinken, en lees het later nog eens terug. Misschien in de overvloed van gedachten/gevoelens is er een woord, dat je intussen in je hebt ontdekt, dat nóg beter beschrijft wat je bedoelt.
Dat kan je dan nog veranderen.

Als je in een heel andere stemming terugleest, wat je toen geschreven hebt, en je voelt weer helemaal opkomen wat je toen aan emoties voelde, is het goed. En dat is een gedicht....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel je? Een gedicht schrijven is zo persoonlijk. Wil je rijmen of inspiratie vinden? Als het om dat laatste gaat: begin eens om vanzelfsprekende dingen om te draaien. Bijvoorbeeld: wat als er geen bomen meer zouden zijn? vaak kom je dan op originele gedachten.