Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

was er vroeger ook poëzie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Poëzie
1.3K
rose
13 jaar geleden
wanneer is vroeger?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, zelfs nog in de tijd van het spijkerschrift:

Oudste poëtische teksten
Veel oude werken, van de Veda's (1700 - 1200 v.Chr.) tot de Odyssee (800-675 v.Chr.), staan in versvorm om het memoriseren en de overdracht ervan te vergemakkelijken en dit bleef zo gedurende de hele prehistorie van oude samenlevingen [1]. Poëzie verschijnt in de vroegste verslagen van de meeste geletterde culturen, met poëtische fragmenten gevonden op vroege monolieten, runestenen en stelae.

Het oudste overgeleverd gedicht is het Gilgamesj-epos uit het 4de millennium voor Christus, afkomstig uit Soemerië (in Irak / Mesopotamië). Het werd in spijkerschrift geschreven op kleitabletten en later op papyrus.[2] Het Gilgamesj-epos is gebaseerd op de historische koning Gilgamesj. Het oudste liefdesgedicht, gevonden op een kleitablet en nu bekend als Istanbul # 2461, was ook een Soemerisch gedicht. Het werd gereciteerd door een bruid van de Sumerische koning Shu-Sin, die regeerde van 2037-2029 v.Chr.[3] Tot de oudste epische poëzie naast het Epos van Gilgamesj behoren de Griekse heldendichten Ilias en Odyssee en de Indiase in Sanskriet geschreven epen Ramayana en Mahabharata. De langste epische gedichten ooit geschreven werden de Mahabharata en het Tibetaanse Epos van koning Gesar.

Bron: Wikipedia
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon

Andere antwoorden (5)

Poëzie was er zelfs voor muziek.
Muziek is daarvan afgeleid.

Dus het antwoord is ja heel heeel erg lang geleden was er al poëzie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
En hoe weten we dat...?
Ja, zie het boek Psalmen in de Bijbel bijvoorbeeld. Zelfs Adam wat poetisch toen hij Eva zag:

Eindelijk een gelijk aan mij,
mijn eigen gebeente,
mijn eigen vlees,
een die zal heten: vrouw,
een uit een man gebouwd.

Toegevoegd na 33 seconden:
wat=was
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
Zo, zei Adam dat toen hij Eva zag? Interessant. Heeft hij dat effe opgeschreven toen, zodat wij daar nu nog van kunnen genieten? De bijbel is hééééél wat jaartjes na het verscheiden van Adam geschreven dacht ik zo.
Wat bedoel je met "vroeger" ?
Jazeker, de oudste teksten die we kennen zijn poetische teksten.
Ook heel oude religieuze (liturgische) teksten zijn in poetische taal geschreven (het scheppingsverhaal in Genesis bijvoorbeeld ook).
Dat heeft er ook mee te maken dat die teksten eerst mondeling zijn overgeleverd en een poetische tekst door zaken als ritme, rijm en alliteratie eenvoudiger te onthouden is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Niet alles wat rijmt is poezie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beweer ik dat dan?
rose
13 jaar geleden
Wat ik eigenlijk bedoel is dat een tekst zoals jij die in de laatste alinea kenmerkt niet per definitie poetisch is en dat het feit dat vroege teksten (noodzakelijkerwijs door hun orale overlevering) deze kenmerken droegen niet betekent dat er toen sprake was van poezie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt van je definitie van poezie af.
rose
13 jaar geleden
Wat is de definitie die jij hanteert?
ja heel vroeger zelfs al het was een van de eerste dingen die mensen naar elkaar schreven poezie is erg oud en geliefd vooral bij oudere mensen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De allereerste zin in het (min of meer) Nederlands,was gelijk al een voorbeeld van poëzie..


Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hi(c) (a)nda thu uuat unbidan uue nu?
Betekent ongeveer: Alle vogels zijn aan hun nesten begonnen, waarom jij en ik dan nog niet?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding