Wat is de hoofdgedachte van het Egidiuslied?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dit lied stond vroeger op een poster op mijn school. Ik vond het toen al zó mooi! De hoofdgedachte: verlangen naar de dood, om bij de geliefde vriend Egidius te kunnen zijn. Niet meer willen leven, nu Egidius voor de dood heeft gekozen.

Egidius heeft voor de dood gekozen en dat is nu en was vooral toen een doodszonde! Ik maak er uit op,dat zijn geliefde zich afvraagt, (hoewel ze dat niet met zoveel woorden zegt) als ik straks sterf,zal ik je dan wel terug zien, want jij zult wel branden in de hel.

De Middeleeuwen waren vooral droevige tijden. Tijden van rampspoed en ellende. Je kunt je afvragen wat oorzaak en gevolg is. Wat alles werd in het rampspoed scenario getrokken. Ook de liefde en de dood, die in die tijd op elke hoek van de straat stond te loeren. Zelfmoord , hoe verboden dat ook was, was toch vaak de enige uitweg uit de ellende. Daar gaat het gedicht over.

misschien is de hoofdgedachte liefde. Gemis, eenzaamheid zonder de geliefde. ik denk niet dat het over zelfdoding gaat, maar dat de dood onvermijdelijk is, de koers van het leven. Toegevoegd na 3 uur: Ik bedoel dat de geliefde gestorven is en de liefde de dood overleeft , zo ongeveer..

Het gemis van een geliefde( in het geval van Gezelle een vriend) die doodging.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100