Dit lied stond vroeger op een poster op mijn school. Ik vond het toen al zó mooi!

De hoofdgedachte: verlangen naar de dood, om bij de geliefde vriend Egidius te kunnen zijn. Niet meer willen leven, nu Egidius voor de dood heeft gekozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heftig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hoofdgedachte is 1 zin, hè? :) Dit was het antwoord naar waar ik op zoek was.

Andere antwoorden (4)

Egidius heeft voor de dood gekozen en dat is nu en was vooral toen een doodszonde! Ik maak er uit op,dat zijn geliefde zich afvraagt, (hoewel ze dat niet met zoveel woorden zegt) als ik straks sterf,zal ik je dan wel terug zien, want jij zult wel branden in de hel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Middeleeuwen waren vooral droevige tijden. Tijden van rampspoed en ellende. Je kunt je afvragen wat oorzaak en gevolg is. Wat alles werd in het rampspoed scenario getrokken. Ook de liefde en de dood, die in die tijd op elke hoek van de straat stond te loeren. Zelfmoord , hoe verboden dat ook was, was toch vaak de enige uitweg uit de ellende. Daar gaat het gedicht over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien is de hoofdgedachte liefde.
Gemis, eenzaamheid zonder de geliefde. ik denk niet dat het over zelfdoding gaat, maar dat de dood onvermijdelijk is, de koers van het leven.

Toegevoegd na 3 uur:
Ik bedoel dat de geliefde gestorven is en de liefde de dood overleeft , zo ongeveer..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
A1: Egidius, waer bestu bleven, mi lanct na di, gheselle mijn. Du coors die doot, du liets mi tleven
B1: Dat was gheselscap, goet ende fijn. Het sceen teen moeste ghestorven sijn
A2: Nu bestu in den troon verheven, claerre dan der zonnen scijn, alle vruecht es di ghegheven
A1: Egidius, waer bestu bleven, mi lanct na di gheselle mijn. Du coors die doot, du liets mi tleven
A3: Nu bidt vor mi, ic moet nog sneven, ende in de weerelt liden pijn. Verware mijn stede di beneven!
B2: Ic moet nog zinghen een liedekijn, nochtan moet emmer ghestorven sijn
A1: Egidius, waer bestu bleven, mi lanct na di gheselle mijn. Du coors die doot, du liets mi tleven Het gaat weldegelijk om zelfmoord:Jij verkoos de dood en hebt mij in leven gelaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed.
Dan nog blijf ik bij mijn antwoord op de vraag, dat de 'hoofdgedachte' van het gedicht Liefde is.
Het gemis van een geliefde( in het geval van Gezelle een vriend) die doodging.