Wat betekent de volgende citaat?

Als men groot verdriet heeft, hebben troostwoorden het effect van vliegen op een open wond.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Poëzie
1K

Het beste antwoord

De betekenis van dit citaat is dat troostwoorden uiteindelijk bij zullen dragen tot de genezing van het verdriet.

Vliegen leggen graag hun eitjes op een open wond. Dit gebeurt enerzijds om hun broedsel in een later stadium lekker voedsel te leveren. Maar anderzijds heeft dit tot gevolg dat de maden die uit die vliegeitjes komen niet krijgen alleen lekker voedsel krijgen, maar ook zorgen ook voor de genezing van die wonden.

(Een voorbeeld van hoe goed 'moeder natuur' in elkaar zit)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In deze tijd zal men er niet meer over peinzen. Wij hebben antibiotica.
Maar in vroegere tijden .... of als het op een onbewoond eiland een kwestie van leven of dood zou zijn? Ik zou het wel weten. Bij dit antwoord gaat het om de verklaring van een citaat. Vaak zijn citaten, spreekwoorden en gezegden op oude volkswijsheden gebaseerd.

Andere antwoorden (10)

Vliegen op een open wond verzachten de pijn, zegt men. Als je vroeger door een giftige slang in je been werd gebeten, en je was niet in staat om bij een dokter te komen, moest je je been amputeren(!) en dan de vliegen op je wond laten dartelen. Dat zou een helende werking hebben.

Toegevoegd op 10-06-2009 17:26:45
Ik geef antwoord op de vraag; ik geef geen medisch advies!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vliegen op een open wond kunnen besmetting veroorzaken, waardoor de trooster ook verdrietig wordt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
troostwoorden hebben geen effect en doen pijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze van origine Franse tekst duidt er op dat alleen maar loze kreten uiteindelijk niets oplossen en het zelfs alleen maar nog erger maken.

Niets is vreselijker dan een groot verdriet te hebben meegemaakt en steeds te moeten horen dat het allemaal nog veel erger kan, het erger had kunnen zijn, die en die hetzelfde heeft meegemaakt en moet je ze nu zien, dat het allemaal weer over gaat dus kop op, achter de wolken schijnt de zon etc. Dergelijke troostwoorden kun je missen als kiespijn, al zijn ze nog zo goed bedoeld.

Toegevoegd op 09-06-2009 17:07:40
In het Nederlandszouden we - denk ik- zeggen :spreken is zilver, zwijgen is goud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de onhandigheid van mensen en de manier waarop ze troost bieden rakelt enkel het gevoel van verlies op en versterkt het gevoel alleen te staan in de situatie. Het is weinigen gegeven echt mee te gaan met iemands gevoel zonder herinneringen aan de pijn op te roepen. Het is een gave.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is volgens mij als negatief bedoelt, dat iemand zo veel verdriet heeft dat troostende woorden heel verkeerd opgevat kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men bedoelt ermee dat elk woord troost kan bieden op het moment dat je werkelijk verdriet hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je van iemand houdt, en je bent van hem of haar gescheiden, kan niets de leegte van zijn afwezigheid opvullen. Je moet dat niet proberen, je moet eenvoudig volharden en aanvaarden. Dat klinkt erg hard, maar het is een grootte troost, want zolang de leegte blijft, blijf je aldoor met elkaar verbonden. Het is fout te zeggen dat God die leegte vult. Hij vult haar helemaal niet... integendeel.
Hij houdt de leegte leeg en helpt ons zo de vroegere gemeenschap met elkaar te bewaren, zo het dan ook in pijn.
Hoe mooier en rijker de herinneringen, des te moelijker de scheiding.
Maar dankbaarheid verandert de pijn van de herinnering in stille vreugde. De mooie herinneringen van vroeger zijn geen doorn in het vlees, maar een kostbaar geschenk dat je meedraagt.
Je moet zorgen dat je niet in je herrineringen blijft graven en je erin verliest. Een kostbaar geschenk bekijk je niet aldoor, maar alleen bijzondere ogenblikken.
Buiten die ogenblikken is het een verborgen schat, een veilig bezit. Dan word het verleden een blijvende bron van vreugde en van kracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Troostwoorden geven bij een groot verdriet vaak het gevoel dat je verdriet gebagatelliseerd wordt en dat doet alleen nog maar meer pijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een paard een open wonde heeft komen vliegen daar met horden op af.Het paard moet dan met hoofdschudden en slaan met de staart de vliegen trachten te verjagen.Ondertussen kan de wonde niet helen.
Iemand met een groot verdriet is ontroostbaar in die periode.Je kan dan maar beter op je tenen lopen en daadwerkelijk dingen voor die persoon doen.Zonder commentaar.