Is Jezus wel aan een kruis gestorven?

Ik had vanmorgen een gesprek hierover met Jehova's
hun beweren nl dat hij aan een paal is gestorven, ik heb hen gevraagd waar dat staat, want in mijn bijbel staat dat Jezus aan een kruis werd genageld, en in hun bijbel staat dat Jezus aan een paal is genageld, wat is nou waar?

Toegevoegd na 25 minuten:
bij mijn voordeur hangt een kruis, waarop die man zei dat Jezus niet aan een kruis maar aan een paal is gestorven, waarom hangt dan over heel de wereld een kruis , en geen afbeelding met Jezus aan een paal..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

In het verhaal in het NT wordt gesproken over een kruis. Maar historici hebben uitgeplozen dat omstreeks die tijd door de Romeinen meestal palen werden gebruikt voor hun gruwelijk manier van ter dood brengen.

Doordat mensen de grote lijnen uit het oog verliezen, ontstaan er allerlei verschillen. De Jehova s Getuigen baseren zich op de Openbaringen. Dit boek vond men(de ouder kerkvaders) discutabel bij de samenstelling van de canonieke boeken of het er wel in thuishoorde.
Het boek is een verzameling dromen en beelden.
En het houdt zich bezig met de eindtijd.
Om dit onderwerp, n.l een beperkt aantal uitverkoren zal het Rijk der Hemelen beerven, en dan nog zeer letterlijk geinterpreteerd, zijn de Jehova Getuigen verzameld.
Getallen hebben bij Oosterse Volkeren, en dus ook in de Joodse Religie een symbolische betekenis. En 1000 betekent oneindig veel. Het is dus redelijk beperkt, en beperkend als je daar een letterlijke betekenis aan hecht.
Ik vind het betreurenswaardig. Ze maken van een bijzaak, een hoofdzaak, en worden daarom vanuit het standpunt van de Theologie als sekte gezien.

Voorts vind ik het meelijwekkend dat de Jehova s Getuigen min of meer worden gedwongen hun boekjes te verkopen, die ze eerst zelf moeten aankopen.
Een Amerikaanse organisatie die de boekjes uitgeeft, de Watchtower, strijkt de winst op.
Jaren geleden ben ik er eens over aan het pluizen geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Toch wat beter pluizen volgende keer. JG vragen al jaren geen geld meer voor hun lectuur dus van winst is geen sprake.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een heel uitgebreide reactie waarin de vraag niet wordt beantwoord, en dit wordt als beste antwoord gezien???
Als het onderwerp inderdaad een discussie over paal/kruis was geweest, ja, dan heb je gelijk over de haarkloverij. Punt hier is dat het kruis enkel werd gebruik als opening voor een gesprek. Een correct antwoord zou zijn geweest: als je er interlineaire bijbels op na zo slaan (dat zijn bijbels waarin de oorspronkelijke Hebreeuwse en Griekse teksten staan, waarbij de woorden één op één vertaald zijn naar het Engels en andere talen), je zult zien dat de betekenis van het Griekse woord paal is en niet kruis.
De reden dat Jehovah's Getuigen zich strikt aan het idee van de paal houden is tweeledig: enerzijds is dat nu eenmaal de oorspronkelijke betekenis en anderzijds: ze houden zich aan Gods gebod om geen beelden te aanbidden en het gebruik van het kruis, het ervoor neerbuigen in aanbidding, is een vorm van afgoderij.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Overigens: Jehovah's Getuigen hebben nog nooit winst gemaakt met het 'verkopen' van lectuur of andere zaken. De lectuur werd aangeboden tegen kostprijs, maar vaak weggegeven tegen wat de lezer er maar voor wilde geven. Het werd door de individuele Getuigen 'ingekocht' door vrijwillige bijdragen. Wie (veel) kon geven deed dat, wie niets kon geven, kreeg toch lectuur mee.
Jehovah's Getuigen zijn geen bedrijf, er is geen winstoogmerk en al het geld wat vrijwillig aan de organisatie wordt gegeven, wordt gebruikt voor het wereldomvattende werk, het vertalen en verspreiden en het ondersteunen van degenen die zich volledig inzetten voor dit werk en daardoor geen enkele andere bron van inkomsten hebben. Het lijkt erop dat je enkel aan het 'pluizen' geweest om je eigen negatieve beeldvorming te bevestigen en niet met een open en subjectieve instelling. Jammer dat je zoiets als waarheid durft te verkondigen.

Andere antwoorden (4)

Of Christus wel of niet aan het kruis is gestorven, zullen we nooit weten. Aangezien er zoveel bronnen zijn gevonden met zoveel verschillende verhalen, zullen we nooit weten welke echt waar is. En er leeft helaas niemand meer die het meegemaakt zou kunnen hebben. Dus zeker weten doen we het nooit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
jehovah's getuigen is het trouwens, die VERKOPEN helemaal niets! ik ben er zelf een en we zijn niets verplicht, het is je eigen keus! ga niet oordelen over iets of iemand waar je NIKS van af weet, en we betalen er niks voor! we hebben een balie waar je de tijdschriften van af kunt halen. en de winst opstrijken? het heet vrijwillige bijdrage! wat jij aanhoud dat is oude koek, dat is van 100 jaar geleden al die onzin verhalen dus doe je research op JW.org
http://www.apologetiek.org/artikelen/jezus/isjezusaankruisgestorven.html

denk dat je hier wel wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Sla er een willekeurige interlineaire bijbel op open en je hebt het antwoord op je vraag.
In de oorspronkelijke bijbeltekst wordt het Griekse woord 'stauros' gebruikt. Dat wordt meestal vertaald met 'kruis', maar betekende in die tijd 'paal'. Het beeld van het kruis is gebaseerd op traditie en uitingen in de kunst, en niet op feitelijke gegevens. Jezus stierf dus niet aan het kruis, maar aan een paal.
Deze conclusie trekt de Zweedse theoloog Gunnar Samuelsson in zijn proefschrift, aan de hand van bestudering van historische bronnen. Het zou dus best kunnen kloppen dat in dit opzicht de Jehova getuigen gelijk hebben. Zij (niet hun!) hebben het woord correct vertaald.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt
Antwoord:
Nee,
Jezus is hoogstwaarschijnlijk niet aan een kruis opgehangen.
Waarom? Omdat de Romeinen misdadigers aan een paal ( stauros)
ophingen. Aangezien Christus werdt berecht en veroordeeld als een misdadiger is het dus zeer aannemelijk dat hij aan een paal werd gehangen.
Waarom kruis wereldwijd aangenomen als symbool?
Omdat de kerk meer waarde hecht aan symbolen dan aan waarheid.
Na de eerste eeuw zijn daardoor veel leringen en symbolen toegevoegd aan het christelijke geloof, omdat de gerenommeerde kerken en geloven dat interessanter vinden dan de pure waarheid uit de bijbel
12 maanden geleden