Nee, dat was de ramp van de Wilhelm Gustloff, waarbij ca. 5500 mensen het leven lieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een oorlogshandeling is welliswaar zeer triest, maar niet een ramp als zijnde ongeluk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waar in de vraag wordt precies gerept over een ongeluk? Als er alleen staat ramp, dan kan dat van alles zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens het woordenboek: ramp de; v(m) -en groot ongeluk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ rembem: je woordenboekje is wel erg beperkt hoor. Dus volgens jouw woordenboekje is bijvoorbeeld de Watersnoodramp per definitie een ongeluk? De ramp in Azië door de tsunami een ongeluk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't Is wat de Dikke van Dale erover te vertellen heeft. En over ongeluk dit: on·ge·luk het; o -ken 1 ongunstige loop vd omstandigheden; tegenspoed 2 noodlottige gebeurtenis Zo'n tsunami of watersnoodramp is inderdaad een grote ongunstige loop van omstandigheden = een groot ongeluk = een ramp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als twee oorlogsschepen elkaar op die heeeeele grote oceaan treffen, kan je ook spreken van een ongunstige loop van omstandigheden = een groot ongeluk = een ramp. Bedankt voor de bevestiging!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een door oorlogshandeling gezonken schip, kan welliswaar per ongeluk zijn beschoten en gezonken, maar is daarvoor nog geen ongeluk. Voor de nabestaanden is het ramp, maar het is geen ramp in de zin van een (natuurlijk) ongeluk.
En vergeet ook de ondergang van de Bismarck niet. (> 2000 doden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En vergeet de ramp met de Exxon Valdez niet. Geen menselijke slachtoffers maar wel 750000 vaten ruwe olie het milieu in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, de titanic werd voornamelijk groot omdat ze van te voren aangaven dat het schip nooit zou kunnen zinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op 20 mei 1937 was op het Polygoonjournaal te zien hoe in Hamburg, in aanwezigheid van Adolf Hitler, de Wilhelm Gustloff ten doop werd gehouden. Amper acht jaar later zou het schip in de Oostzee vergaan met een kleine 10.000 mensen aan boord. Daarmee was het de grootste scheepsramp ooit, met ruim zes keer zoveel slachtoffers als bij het ongeluk met de Titanic