Nee, de stripverhalen over Asterix en Obelix zijn persiflages op de Gallische veroveringen door Gaius Julius Caesar.
Op deze website worden de gegevens uit de strips vergeleken met hoe het in werkelijkheid was: http://pws.mikespaans.com/galliers3.html.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
superantwoord. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik word er Gallisch van, dat mijn voorgangers het gras voor mijn voeten hebben weggemaaid, maar je krijgt toch een verdiende plus.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
die link werkt niet
Amadea
5 jaar geleden
Tja, dat kan gebeuren dat een link acht jaar later niet meer bestaat. Zoals je in de vorige reacties kunt lezen was dat ten tijde van mijn antwoord niet het geval!

Andere antwoorden (4)

Voor een groot gedeelte wel, echter in de, immers zeer leuke strips, lees je echt niet hoe barbaars de Romeinen danwel de Galliërs zin, zoals het doden en martelen vd vijanden bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is een tentoonstelling over geweest.
Lees hiro hoeveel er klopt bij Asterix en Obelix.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bezoek eens Mont Beuvray waar de stad Bibracte is blootgelegd. Deze stad is de inspiratie geweest voor Asterix en Obelix. In grote lijnen klopt het verhaal van A&O maar toverdrank is natuurlijk onzin. Hoewel er in de 'Gallische en Germaanse culturen druïdes waren. Een soort medicijnmannen. Ook waren er continu opstanden tegen de Romeinen en was er onderdrukking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeilijke vraag aangezien de Galliërs (of Kelten of Galaten)
rond 100 BC leefden in en van Spanje tot in Turkije. Ten tijde van Asterix was Gallië (het huidige Frankrijk, België en Nederland) deel van het Romeinse Rijk. De Galliërs vormden geen stam, maar op dat moment een bevolkingsgroep die wel dezelfde goden vereerden maar het is zelfs twijfelachtig of ze elkaar nog verstonden. Ze vochten ook nogal graag onderling. De meeste Galliërs in onze gebieden aanvaarden na de nederlaag van Vercingetorix bij Alesia de Romeinse overheersing en werden Gallo-Romeinen. Door het toverdrankje van Panoramix kon een klein dorp zich blijven verzetten tegen de Romeinen en hun normale leventje voortzetten.
De oorspronkelijke auteurs van Asterix hebben zich wel gehouden aan de leefwijze van de Galliërs (met de nodige knipogen naar de hedendaagse samenleving).
Eén van de grote taboes voor Gallische krijgers was dik zijn,... Gelukkig is Obelix in zijn jeugd in de ketel gevallen,...