Waar werd Alexander de Grote geboren, in de staat met de naam Macedonië of in Noord-Griekenland?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.9K
tinus1969
5 jaar geleden
Dit is een wat zinloze vraag, omdat je moderne staten en volkeren niet mag verwarren met de toenmalige inwoners.

Antwoorden (1)

Hij werd geboren op 21 juli 356 v.Chr. in Pella in Macedonië.Pella (Oudgrieks: Πέλλα, Pélla) is een Griekse stad uit de Macedonische oudheid die thans gelegen is in Noord-Griekenland.
fremar
5 jaar geleden
SentWierda
5 jaar geleden
De geboortedatum staat geenszins vast. Er zijn drie versies. Op of rond 20 juli is het waarschijnlijkst. Vaak wordt ook oktober aangehouden, o.a. in de Grote Winkler Prins; vermoedelijk omdat de officiële verjaardag (in oktober) dezelfde dag was als de dag van de troonsbestijging. De derde datum (niet erg waarschijnlijk) is 6 juli, de dag van Artemis, godin van de geboorte.
Alexander de Grote had een ongewoon kleine gestalte: op de troon van de Perzische koning had hij voor zijn voeten een tafel nodig - een voetenbankje was te laag..'Dit doet toch duidelijk korte benen vermoeden', zo staat in het in de bron vermelde standaardwerk.
(Bron: Alexander de Grote door Robin Lane Fox; uitg. Agon (1993/1994).