Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waren het vooral vrouwen die in de jaren 70 en 80 linkshandigheid bij kinderen bestreden?

In de jaren 70 en 80 werd linkshandigheid bij kinderen gezien als een probleem dat moest worden bestreden. Kinderen moesten worden gestimuleerd hun rechterhand als voorkeurshand te gebruiken.

Mijn indruk is dat linkshandigheid bij kinderen vooral door vrouwen (moeders, leraressen, tantes) als probleem werd gezien en dus vooral door hen werd aangepakt.

Klopt mijn herinnering hieraan eigenlijk?

Antoni
2 maanden geleden
jc54
2 maanden geleden
Klopt mijn herinnering hieraan?........Ja, als dat jouw herinnering is dan klopt dat, maar ik deel die herinnering niet.
Amadea
2 maanden geleden
Nee, volgens mij ging het vanaf eind vijftiger jaren al niet meer zo. Niemand heeft mij ooit willen corrigeren, dus ik heb gewoon links leren schrijven en haken.
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Mijn moeder is geboren in 1945.
Zij werd door de nonnen gecorrigeerd.
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Ik ben opgegroeid in de jaren 70.
Zelf heb ik geen herinneringen aan klasgenoten die gecorrigeerd werden omdat ze linkshandig waren.
Het enige dat ik wel herinner is dat wij moesten leren schrijven met een vulpen. Echt in een ‘schrijfschrift/leren schrijven’.
De linkshandigen moesten continu met vloeipapier aan de slag. En dan nog veegden ze hun handschrift uit, omdat de hand over de nog natte inkt veegde.
En ook toen hadden de linkshandigen een eigen schaar! Er werd gewoon rekening mee gehouden.
Ikzelf zat wel op een redelijk vooruitstrevende school (ondanks de katholieke identiteit). We zijn zelfs op televisie geweest bij een uitzending van Teleac.
Inekez1
2 maanden geleden
Mijn broertje heeft vanaf kleuterleeftijd links leren schrijven, of poging tot. Het is nooit gelukt om leesbaar of vlot iets op papier te krijgen met zijn hanenpoten handschrift. Gitaar spelen en gereedschap gebruiken doet hij altijd als rechtshandige. Dus toen ik een keer zei: probeer eens gewoon met rechts te schrijven, erger dan met links kan het niet worden... Toen bleek hij met rechts al snel netter en makkelijker te kunnen schrijven dan met links. Zelf heb ik me op de basisschool aangeleerd om zowel met links als rechts te schrijven, uit verveling. Met rechts gaat sneller en netter, maar met links schrijf ik sneller en netter dan mijn broertje die zogenaamd linkshandig zou zijn. Iedereen die met gereedschap leert werken, of met 10 vingers leert typen, leert om met beide handen te werken. In principe kun je ook zowel met links als rechts de fijne motoriek trainen. Om te schrijven met een vulpen (vroeger kroontjespen en inktpot) was gewoon geen doen met links. Dat vroeger iedereen werd geleerd om met rechts te schrijven is niet zo raar.
BonBonvanJohn
2 maanden geleden
Mijn broer komt ook uit de jaren 70 en is linkshandig. Ik kan zelf niet herinneren dat dit een probleem was. Ik heb als rechtshandige veel van hem geleerd, zoals veters strikken, gitaar spelen, hoe ik bestek of een pen moet vasthouden. Dit waren dingen die hij doorgaans behoorlijk anders deed dan rechtshandigen. Het zijn dingen die ik ook nooit meer anders heb geleerd. Daarom heb ik waarschijnlijk zelf nooit goed leren schrijven. Mijn handschrift ziet er niet uit. Ik krijg altijd de opmerking dat ik veters zo raar strik. Tja ik doe dat als een linkshandige zeg ik dan altijd. Men weet dat ik gitaar kan spelen maar als ze me een gitaar in mijn handen drukken kijken ze altijd raar op als ik hem andersom vasthoudt, dat is wat goed voelt
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Natuurlijk komt Kruisdominantie ook voor.
Ik vind mezelf rechtshandig, maar kaarten schudden, doe ik linkshandig.
En, is wel mijn been, ik stepte ook linksbenig. Mijn partner schrijft met rechts.
Met voetbal tweebenig, maar sterker met links.
Amadea
2 maanden geleden
Volgens een artikel in het Noordhollands Dagblad is het sinds circa 1960 op de lagere scholen niet meer verboden om met jde linkerhand te schrijven.
Amadea
2 maanden geleden
Vermoedelijk hing dat samen met de komst van de balpen in het klaslokaal,

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Ja, je indruk klopt voor een groot deel. In de jaren 70 en 80 zagen vooral vrouwen, zoals moeders en leraressen, linkshandigheid vaak als een probleem. Ze probeerden kinderen te stimuleren om rechts te schrijven of te werken, omdat linkshandigheid toen nog niet goed geaccepteerd werd.

Vrouwen waren ook meer betrokken bij de opvoeding en onderwijs van kinderen, waardoor hun invloed op dit gezichtspunt groter was. Vaak werd gedacht dat linkshandigheid minder wenselijk was, dus er was een sterke sociale druk om het te ‘corrigeren’.

Gelukkig is er tegenwoordig veel meer begrip en acceptatie voor linkshandigheid. Wat zijn jullie ervaringen of meningen hierover? Hebben jullie herinneringen aan hoe linkshandigheid werd behandeld in jullie omgeving?
(Lees meer...)
2 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing