Waren het vooral vrouwen die in de jaren 70 en 80 linkshandigheid bij kinderen bestreden?
In de jaren 70 en 80 werd linkshandigheid bij kinderen gezien als een probleem dat moest worden bestreden. Kinderen moesten worden gestimuleerd hun rechterhand als voorkeurshand te gebruiken.
Mijn indruk is dat linkshandigheid bij kinderen vooral door vrouwen (moeders, leraressen, tantes) als probleem werd gezien en dus vooral door hen werd aangepakt.
Klopt mijn herinnering hieraan eigenlijk?
Zelf heb ik geen herinneringen aan klasgenoten die gecorrigeerd werden omdat ze linkshandig waren.
Het enige dat ik wel herinner is dat wij moesten leren schrijven met een vulpen. Echt in een ‘schrijfschrift/leren schrijven’.
De linkshandigen moesten continu met vloeipapier aan de slag. En dan nog veegden ze hun handschrift uit, omdat de hand over de nog natte inkt veegde.
En ook toen hadden de linkshandigen een eigen schaar! Er werd gewoon rekening mee gehouden.
Ikzelf zat wel op een redelijk vooruitstrevende school (ondanks de katholieke identiteit). We zijn zelfs op televisie geweest bij een uitzending van Teleac.
Ik vind mezelf rechtshandig, maar kaarten schudden, doe ik linkshandig.
En, is wel mijn been, ik stepte ook linksbenig. Mijn partner schrijft met rechts.
Met voetbal tweebenig, maar sterker met links.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.