Wat is, kort samengevat, kenmerkend aan de oudheid?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik bedoel eigenlijk dingen als slavernij en zo. Bepaalde personen ook, bepaalde oorlogen en andere belangrijke gebeurtenissen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (7)

Het is in het verleden.

En voor de mens: de wijsheid en levenservaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De periode in de geschiedenis van een bepaalde cultuur die begint met de ontwikkeling van het schrift en het ontstaan van een beschaving. De Oudheid wordt voorafgegaan door de 'prehistorie', de bijna oneindig lange periode zonder schrift.

De geschiedenis van Europa wordt gewoonlijk in drie perioden onderverdeeld: Oudheid, Middeleeuwen en Nieuwe Tijd. Er bestaat ook een indeling in vier perioden: de Nieuwe Tijd kan namelijk verder worden onderverdeeld, maar dat heeft geen invloed op het begrip 'oudheid'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat mij vooral is bijgebleven zijn de kruistochten van de ridders ,edelen die dood en verderf zaaide
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets. Ons beton is niet veel beter dat het beton dat de Romeinen maakten en slavernij bestaat nog steeds. Vroeger konden ze minder dan wij nu, maar wij kunnen minder dan onze kleinkinderen. Ramses II, Caesar, Karel de Grote en Napoleon zijn even indrukwekkend geweest als Eisenhower, het Teutoburger Wald was net zo heftig als Pearl Harbour. In de oudheid was iedereen net zo slim, handig en aardig (of juist niet) als wij nu zijn. Mens en maatschappij zijn nooit echt veranderd, ze zijn gegroeid en ze blijven groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prehistorie - Oudheid - Middeleeuwen - Nieuwe tijd.
Het zijn indelingen achteraf, ze zijn bovendien NIET voor de gehele wereld gelijk. China, Egypte, Perzie, Het Anatolisch schiereiland, Griekenland, Rome enz. hebben hun eigen tempo in ontwikkeling gehad. De overgang van Prehistorie naar Oudheid is wel redelijk eenduidig. Rond 5000 jaar geleden, in China en Egypte begon de Oudheid. Over het algemeen wordt gesteld dat e Middeleeuwen, een West Europees begrip begon rond 800, na de kroning Charlemagne en zijn vestiging in Keulen Dit is het einde van de Oudheid. De oudheid zelf was dus geen tijd van Ridders en Edelen, maar een periode van filosofische en natuurkundige vernieuwing binnen grote overheersende culturen: China, Egypte, Griekenland, de Perzen en de Hetieten op het anatolisch schiereiland, en de Romeinen als hekkensluiters. Daarna ging het licht in Europa een tandje lager, zoals nu ook al een tijdje in NL aan de gang is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de oudheid wordt gekenmerkt door zijn originaliteit in wetenschap en maatschappijvorming. Tot vandaag toe is veel van dit erfgoed bewaard en nog gebruikt. Oorlogen en gevecht voor macht zijn dikwijls mijlpalen in de geschiedenis geweest om richting en visie te veranderen. Wantoestanden en misbruiken van de overheersende soort worden, gelukkig maar, gebannen door druk van het volk. Spijtig genoeg heeft men tot nu toe steeds andere louche figuren die hun kans wagen op het toneel van macht en geschiedenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die InVinoVeritas;

Kenmerkend aan de oudheid is verder dat er geen live beelden of geluidsopnamen bewaard zijn gebleven en dat zelfde geldt voor ooggetuigen.