Het oosten was armer.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Amadea
6 jaar geleden
Bron?
Ivana
6 jaar geleden
Er was minder voorraad, niet alles was te koop. Maar als je alles kunt kopen wordt je daar ook niet rijker van. Zolang aan de eerste levensbehoefte kan worden voldaan, ben je niet echt arm en dat was wel te koop. De rijkdom van het Westen is vaak schijn-rijkdom.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@Ivana
Wat je zegt is waar, maar ik verwacht niet dat hier werkelijk naar het innerlijke geluk gevraagd wordt.
Ivana
6 jaar geleden
Mijn antwoord is verwijderd, maar wij hadden kennissen in het Oostblok. Toen de muur eenmaal gevallen was, wilden ze graag weer terug naar het oude regiem. De staat was altijd een heilstaat geweest. Weliswaar zonder veel vrijheid, maar de huren waren laag en de levensbehoeften te betalen. Na de val van de muur kwamen de dure "hebbedingen" binnen hun bereik en werd de hebberigheid aangewakkerd. Achter etalageruiten vergapen naar dat wat niet te betalen was. Toen pas voelden ze zich arm.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Ivana Heb je antwoord gemist, helaas, voor je reactie +
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Ivana
Als je ongelukkig wordt door hebberigheid, ben daarmee niet direct armer. De gemiddelde levensstandaard in de Bundesländer van de voormalige DDR is enorm gestegen sinds de Wende. Waarschijnlijk is de onzekerheid vergroot. Er zijn mensen die zekerheid belangrijker vinden dan vrijheid. In Nederland zijn er ook mensen die vinden dat vroeger alles beter was.
Toen de oorlog ook voor de Duitsers voorbij was, heerste er in Berlijn grote armoede en de mensen werden aan hun lot overgelaten. Juist Berlijn had het zwaar te verduren gehad met een ware belegering en talloze bombardementen. Terwijl de winnaars van de oorlog overlegden wie welk deel kreeg van het land en van de stad Berlijn, het centrum van de macht tijdens het nazi- regime, stierven er dagelijks mensen van uitputting en honger.

Er werd toen besloten dat het oostelijke deel onder toezicht van de Russen kwam, het noorden viel onder de Fransen, het westen viel onder Engels toezicht en het zuiden onder Amerikaans toezicht. Het was echter toen zo dat de stad Berlijn in zijn geheel in de Russische zone kwam te liggen. De afspraak was echter dat de stad ook in 4 delen zou worden opgedeeld en de Franse, Engelse en Amerikaanse zone werd al gauw samengevoegd en werd West Berlijn...het oosten viel onder de Russen.

De Amerikanen gaven hulp aan Europa in de vorm van het Marshallplan en hiervan kon West-Berlijn nu ook gebruikmaken. De Russen verboden echter de Oost Europese landen én ook Oost Berlijn om deze hulp te accepteren. Sterker nog....de Russen hadden een enorme hekel aan de Duitsers en uit wraak en als vergoeding van het leed dat zij hadden veroorzaakt, werd door de Russen Oost Duitsland leeggeroofd. Oost Berlijn had al vrijwel geen mogelijkheid er bovenop te komen...West Berlijn had het Marshallplan al om zich te gaan ontwikkelen.
Zo ontstond er al een groot verschil tussen de welvaart tussen de 2 delen van de stad Berlijn.

Toen hierdoor veel Oost Duitsers het Westen aantrekkelijker begonnen te vinden en het Oosten verlieten en dit vooral de hoger opgeleiden waren omdat hier betere banen te vinden waren, werd besloten dat hieraan een eind moest komen en werd er een muur gebouwd om mensen uit het Oostelijk deel ook te verhinderen weg te gaan.
Er werd met harde hand voor gezorgd dat het Communisme werd opgedrongen onder de Oost Duitsers....hard werken, geen luxe en er mocht zelfs niet naar het Westen gekeken of geluisterd worden om de mensen niet met kapitalistische ideeën in aanraking te laten komen.
In het Communisme is iedereen gelijk en zo is er weinig keus in voeding- of gebruiksartikelen. Van alles was er vaak maar één soort, als het maar voldeed..het hoefde niet extra mooi of lekker te zijn.
Het land doet het dan economisch wel goed, maar de mensen zien er niets van terug.
Zij mogen het werk doen en daarvoor wordt er wel voor

Toegevoegd na 2 minuten:
ze gezorgd.
6 jaar geleden
amc
6 jaar geleden
.....de mensen gezorgd ( gratis medische zorg en onderwijs, iedereen werk en geen armoede)