Naar een artikel in in Eenvandaag:
"Jodenhaat zien we al sinds de late oudheid", weet Wallet. "Toen steeds meer mensen in Europa zich bekeerden tot het christendom werden Joden een minderheidsgroep en daarmee een makkelijke zondebok", legt hij uit.

Antisemitisme is een containerbegrip voor manieren waarop er over Joden wordt gepraat en waarop zij worden verbeeld, vertelt de hoogleraar Joodse studies. "Die verzameling is in de loop van vele eeuwen opgebouwd. Het bestaat uit ideeën als: Joden horen er niet bij, er is iets mis met hen, ze hebben kwade bedoelingen, ze smeden een complot tegen de rest van de wereld."

Die ideeën zijn volgens hem vaak op de achtergrond aanwezig en worden in tijden van crisis 'van de plank' gehaald: "Dan wordt er uit de verzameling geput om grip te krijgen op een complexe situatie. Het geeft een makkelijke verklaring: de Joden zijn het probleem."

Mensen keken niet altijd naar echte Joden in hun omgeving, maar baseerden hun houding op de negatieve beeldvorming rond de groep, legt Wallet uit. "Een belangrijk verhaal dat daaraan heeft bijgedragen, is het verhaal dat de Joden Jezus vermoord zouden hebben. Daarover verschillen de meningen, maar het heeft wel een grote rol gespeeld in de opbouw van het negatieve beeld."

Hij noemt nog een voorbeeld dat hieraan bijdroeg: "Het idee dat Joden altijd 'uit zijn' op geld van anderen. Dat idee ontstond in de middeleeuwen, toen geldhandel voor christenen verboden was. Omdat er weinig andere groepen waren moesten de Joden eigenlijk wel de financiële sector op zich nemen en zo werden banken vaak Joods. Hierdoor worden economische crises nu nog steeds vaak toegeschreven aan Joden."
fremar
4 maanden geleden
HannekeJanssen
4 maanden geleden
Ha, we tikten simultaan! Een aanvulling op je stuk: heel veel beroepen waren verboden voor Joden, en daarom bleven een aantal beroepen over, waaronder de handel. Zo onststond het beeld van "gierige joden", op geld belustte joden, etc. Als je geld leent en je moet het terugbetalen - dan is het best makkelijk om de bank die het geld terug wil de schuld te geven!
Mensen zoeken altijd een zondebok - sommigen horen bij "ons", anderen vallen buiten de groep "wij". Zo wordt identiteit versterkt: je definieert wie "wij" zijn, door dat af te zetten tegen de anderen, "zij". En in het verleden was de maatschapij altijd grotendeels Christelijk - Joods was dus "anders".
Historisch zijn joden vaak het mikpunt geweest omdat zij "anders"waren, er anders uitzagen, anders aten, anders bidden en leven dan anderen. En een argument om Jodenhaat te legitimeren is dat Joden Christus vermoord zouden hebben (staat in de Bijbel). Alleen, de Joden waren toen een onderdrukt volk, en ZIJ hebben niet de beslissing genomen om Jezus te vermoorden, dat waren de Romeinen (de onderdrukkers). Wel hebben Joden - volgens het bijbelverhaal - ervoor gekozen om Jezus te laten vermoorden ipv Barabas.
Dit zijn hardnekkige verhalen - als je eenmaal in een kwade reuk staat, en teveel mensen geloven dat, kom je daar niet zo makkelijk meer vanaf.
4 maanden geleden