Zijn er nu nog verorderingen in Belgie van kracht uitgevaardigd door Karel V?

Ik las ooit dat de reglementering inzake "het jaagpad" zoals uitgevaardigd door Keizer Karel V nog steeds geldig is. Is dit zo en zijn er nog meer verordeningen uit die periode die nu nog kracht van wet hebben?

2 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

In België zijn geen verordeningen van kracht die teruggaan tot Karel V (1500-1558).
De verordeningen die door Karel V zijn uitgevaardigd 'passen' in de 16de eeuwse situatie. Een voorbeeld: de verordening uit 1531 waarbij Karel V een regeling treft ten aanzien van het voorkomen van het in grote getale overgaan van goederen en renten in handen van geestelijken en kloosters.
De huidige Belgische jaagpadwet is geregeld in het 'Algemeen Reglement der Scheepvaartwegen van het Koninkrijk' (Koninklijk Besluit van 15 oktober 1935). Deze wet voert terug naar het Belgisch Burgerlijk Wetboek (artikel 650) uit 1807 plus een decreet d.d. 22 januari 1808. De wet uit 1807 steunt op een Franse ordonnantie d.d, 13 augustus 1669; dus ver na de periode Karel V.
Bronnen: De Vlaamse Waterweg + Winkler Prins encyclopedie.
https://www.vlaamsewaterweg.be/jaagpaden