Waarom zijn er geen Nederlandse munten uit 1949, of zijn die er wel?

Ik heb veel oude guldens gevonden en het viel me op dat er munten bij zaten van alle jaartallen, behalve 1949.

een jaar geleden
5.3K
Drmcabre
een jaar geleden
In 1981 is er ook geen munt gedrukt ik heb dit nagekeken in een boekje met tot aan de euro ieder wettig betaalmiddel met wanneer, het aantal geslagen munten per jaar met waarde van toen en de waarde van bijzondere uitgave, foutieve exemplaren enz. Die in Nederland geslagen is. Helaas geen info wanneer er een munt niet geslagen is.

Antwoorden (1)

De laatste munten met Wilhelmina zijn van 1948, het jaar waarin Juliana koningin wer. De eerste munten met de beeltenis van Juliana zijn van 1950.

Er zijn dus inderdaad geen munten gedateerd op 1949.

De muntwet van 15 april 1948 schiep de voorwaarden om de door de oorlog verstoorde circulatie van metalen betaalmiddelen te reorganiseren. Wat betreft de gouden munten bleef voor particulieren de mogelijkheid gehandhaafd gouden dukaten te laten slaan; deze mogelijkheid werd overigens in 1982 afgeschaft en is sindsdien alleen nog aan de Staat voorbehouden. De ½ en 2½ cent verdwenen uit de muntenreeks, waardoor er ruimte ontstond voor het inpassen van een ronde bronzen stuiver. De zilveren 10 en 25 cent maakten plaats voor nikkelen munten en de ½ gulden verdween.

De aanmuntingen van pasmunt, gedateerd 1948, begonnen eerst in 1949 met wederom een ander portret van Wilhelmina, ontworpen door O. Wenckebach. Een tekort aan guldens en rijksdaalders werd in 1949 opgevangen met muntbiljetten met het portret van Juliana. Het voor de oorlog geslagen geld werd in de jaren 1948-1960 ingetrokken en buiten omloop gesteld. Vanaf 1950 staat op de pasmunt het portret van Juliana, eveneens van de hand van Wenckebach.

Er zijn dus wel munten uit 1949, maar die zijn gedateerd op 1948.
een jaar geleden