Robin Hood is een legende, dus ergens zal er wel een kern van waarheid inzitten. Alleen zullen we nooit weten wat hij echt heeft gedaan en wie hij was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is en blijft onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Robin Hood bestond echt en hij leefde in Sherwood Forest. Niet in de tijd van koning Richard Leeuwenhart, rond 1195, maar een eeuw later. En hij was niet de vrolijke schelm uit de ballades en de Disney-film, maar gewoon een roverhoofdman.

Dat blijkt uit 23 bozige Latijnse woorden die historicus Julian Luxford toevallig vond in een laat-middeleeuws handschrift – 126 letters in totaal. En geen woord over boogschieten. Vertaald staat er: „Rond deze tijd [1295], zo wordt algemeen verteld, teisterde een zekere vogelvrijverklaarde, die Robin Hood werd genoemd, met zijn handlangers Sherwood en andere wetsgetrouwe gebieden door voortdurende roverijen”.

Voor meer wetenswaardigheden over Robin Hood zie de link!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is onzeker, men gaat over het algemeen uit van een fictief personage, of een samenraapsel van een aantal personen die echt bestaan hebben, daarnaast zijn er nog die beweren dat hij echt bestaan heeft en geeft men zelfs een mogelijke persoon.

---
Sinds jaren wordt de omgeving van Nottingham met het daarbij gelegen bos Sherwood Forest gezien als de plaats van handelingen van de Robin Hood-legende; trots koestert de bevolking deze legende door het Robin Hood county te noemen en organiseert diverse activiteiten rondom de legende. Toch doen er verhalen de ronde dat Barnsdale, een plaats 50 kilometer ten noorden, ook een plek is geweest waar Robin Hood actief was, dit valt af te leiden uit de ballade Robin Hood en de Monnik. Tevens komt in dezelfde ballade naar voren dat Robin van Loxley komt en daarbij wordt een geografische ligging genoemd, want het hedendaagse Loxley ligt dicht bij de stad Sheffield. Ook wordt de stad York genoemd, als een plaats waar Robin Hood geleefd zou hebben. Dit kan gedeeltelijk worden afgeleid uit het feit dat het gebied Yorkshire als een van de eerste een Sheriff aanstelde rond 1068 en dat dit in Nottingham niet het geval was.

Drie mogelijke Hoods

Robin Hood is als bestaand persoon nooit achterhaald en de meeste critici gaan er nog van uit dat het een fictief verhaal is dat grotendeels gebaseerd is op Ballades. Vrij vertaald betekent zijn naam iets als "Robin van/uit het Woud". Toch is er een aantal personen dat aan het profiel voldoet, maar dat is historisch maar slecht te achterhalen waardoor zijn bestaan onzeker blijft en men nog steeds terug moet vallen op oude documenten en ballades.

Fulk Fitzwarin
Fulk was een Normandiër die als jonge man aan het hof van de koning Hendrik II van Engeland opgroeide. Zijn kinderjaren deelde hij met prins John, die later koning van Engeland zou worden. ....

Robert van Locksley
De meest voorkomende en meest tot de verbeelding sprekende is Robert van Locksley of Loxley. Ook al is er over hem ook maar weinig bekend, men geeft hem wel een titel die mogelijk gedragen is in het verleden en een afkomst.

Robert van Huntingdon
Robert, baron van Huntingdon wordt ook wel gelieerd aan Robin Hood, onder meer door de 15e-eeuwse schrijvers Thomas Gale[5] en Anthony Munday.[6] Huntingdon kwam uit West Isley in Berkshire. Diens geboorteplaats ligt niet ver van Nottingham, en er wordt door Thomas Gale een erg nauwkeurige overlijdensdatum genoemd: 18 november 1247.
---