Waar is het fout gegaan met Egypte en Perzië?

Er was daar al een beschaving toen wij nog in berenvellen liepen waarom en hoe is daar een omslag in gekomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

In de Middeleeuwen is onze 'beschaving' sneller vooruit gegaan dan in die regio's. Hoewel ik niet vind dat je het beschaving kan noemen, want onze vooruitgang kwam veelal uit het leegroven van kolonies in Afrika en Azie en Zuid-Amerika. Zuid-Oost Europa deed daar niet aan mee, en nog meer richting het Midden-Oosten al helemaal niet. Het hudige Israel is een kolonie van Engeland geweest, die het na WO-II aan de joden heeft geschonken.

Maar in antwoord op je vraag: de rest van de wereld heeft ze min of meer ingehaald. Hetzelfde geldt natuurlijk voor andere oude beschavingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hieronder iets over de ondergang van het Egyptische rijk. En ernaast iets over de ondergang van het Perzische rijk.
Egypte schijnt ten onder te zijn gegaan tgv een miniijstijd, en Perzie tgv oorlogen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.collegenet.nl/index_mainframe.php?mainframe=http%3A%2F%2Fwww.collegenet.nl%2Fstudiemateriaal%2Fverslagen.php%3Fverslag_id%3D5132
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessante vraag en mogelijk dat dit e.e.a. kan verhelderen:

Beschaving begon toen de eerste homo sapiens in georganiseerde groepen begon te leven. Deze groepen waren kleine maatschappijen of rijkjes op zich. Toen die stap was gezet ging de evolutie of opkomst van beschaving snel.

Beschavingen zoals in het oude Egypte, Perzie en Mesopotamie bestaan hebben, zij nu verdwenen maar hebben een grote bijdrage geleverd aan de wijze waarop de maatschappij zich na hun verdwijning heeft ontwikkeld.

De ondergang van het Romeinse rijk begon toen hun westelijke rijk viel, Zuid amerikaanse beschavingen vielen ten prooi aan pestepidemieen en aan de Spaanse expansiezucht en de expansiezucht van de Perzen werd de beschaving van de Indusvallei fataal.

Belangrijke factoren die hebben bijgedragen aan de ondergang van deze beschavingen kunnen worden gevonden wanneer sterke staten binnen een maatschappij vallen, de impact op de maatschappij zelf catastrofaal is. Het proces is als een rij dominostenen: de bevolking van de staat daalt, wat leidt tot een afname in bevolkingsdichtheid. De maatschappij begint zijn politieke centrum te verliezen, wat leidt tot verval van gesponsorde kunsten als architectuur, kunst en literatuur.

Handel, verkeer en andere economische activiteit-en zijn de volgende slachtoffers en de informatiestroom tussen de mensen valt stil.
Ook al kwamen er in veel gevallen een nieuwe heersende klasse, dit nieuwe bewind wist de situatie niet ten goede te keren. Dat kan liggen aan een ineffectief beleid of een planning die niet toereikend is om de neergang tot stand te brengen. Het kan ook zijn dat de nieuwe regeringsvorm niet de steun van het volk geniet vanwege wijdverspreide onvrede.