Wat was de eerste miljoenenstad?

En wanneer was dat? Al in de oudheid of is het echt van de laatste 500 jaar?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.4K
Oja
4 jaar geleden
In Nederland is dat de Randstad en 'ie is al een tijdje klaar, maar dit zal je wel niet bedoelen..

Antwoorden (2)

https://www.timesknowledge.in/science/discoveries-and-technology/which-was-the-first-city-to-reach-a-population-of-one-million-987-1.html

Dat was Rome in het jaar 133 voor Christus.
Londen pas in 1810 en New York in 1875
===
https://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=248314

Hier de top 10

1. Rome(Italië)-133 B.C.
2. Alexandria(Egypte)-30 B.C.
3. Angkor(Cambodja)-900
4. Hangzhou(China)-1200
5. Londen(VK)-1810
6. Parijs(Frankrijk)-1850
7. Peking(China)-1855
8. Guangzhou(China)-1860
9. Berlijn(Duitsland)-1870
10. Manhattan-1874
===
Andere bron geeft overigens Alexandrië rond 100 vChr. als eerste met 1 miljoen.
En dan Rome als 2de stad ~1 na Chr.)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_cities_throughout_history#List_of_the_most_populous_cities_or_urban_areas_in_history
===
Aangezien de historische data vaak niet zo sterk is zou je kunnen beweren dat alles voor Londen, met een korreltje zout genomen kan worden. Nadat Londen het miljoen behaalde, is deze er in zodanig mate overheen gegaan dat daarvan iig vaststaat dat ze een van de eerste miljoenENsteden was.

In dit paper bijvoorbeeld wordt de populatie van Rome van rond het miljoen tegengesproken. En ongeveer gehalveerd.
https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view/BACD7DF32B0B77609CD6713B8AF88882/S0003598X00085859a.pdf/population_of_ancient_rome.pdf
==
=== Megasteden eigenlijk pas van de deze en vorige eeuw===
"of is het echt van de laatste 500 jaar?"
Dat er veel miljoenensteden zijn is eigenlijk iets van de laatste pak 'em beet 100 jaar.
Voor die tijd waren er dus steden die net wel of niet rond een miljoen zaten.
Sinds 2016 zijn en er al meer dan 500 steden met meer dan een 1 miljoen inwoners.
(In 2016, there were 512 cities with at least 1 million inhabitants globally. )
https://www.un.org/en/development/desa/population/publications/pdf/urbanization/the_worlds_cities_in_2016_data_booklet.pdf
Ook zijn er al meer dan 30 zogenaamde megasteden, met meer dan 10 miljoen inwoners.
In 1930 was New York de eerst zogenaamde "megastad".
Toegevoegd op 07 december 2019 15:30: bron, tekst
4 jaar geleden
Rome. Ten tijde van keizer Trajanus (98-117 na Chr.) overschreed Rome de 1 miljoengrens. Dankzij de annexatie van Egypte waardoor er voldoende graan beschikbaar kwam.
Bron: www.mainzerbeobachter.com
Artikel: Hoe groot was Rome?
De website vermeldt bovendien dat de veelgehoorde bewering dat in Rome de 1 miljoengrens al was bereikt tijdens keizer Augustus (rondom het jaar 0), baarlijke nonsens is.
Toegevoegd op 07 december 2019 14:46: tekst