Weet iemand de waarde en/of geschiedenis van deze munt?

Mijn opa en oma lieten mij een doosje zien met allemaal door hun verzamelde munten (zelf weten ze weinig over die munten). 1 munt kwam uit 1572 en die sprak mij wel aan. Weet iemand de geschiedenis en/of de waarde van de munt die ik nu omschrijf:
Op de voorkant staat: P.V.O. 1572
En op de achterkant staat: De overwinning der watergeuzen Brielle 1572 (allemaal in blokletters)
Alvast bedankt!

Toegevoegd na 2 minuten:
oja, de munt leek ook erg oud. Dus geen replica van een paar jaar geleden.

Toegevoegd na 6 uur:
Ik heb na lang zoeken hem kunnen vinden in een museum. Hierbij de link. Misschien weet één van jullie dan iets beter wat de waarde zou kunnen zijn. Die ik heb gezien ziet er beter uit dan deze (vanaf begin onderhouden waarschijnlijk). http://collectie.museumrotterdam.nl/objecten/58289

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kantooradres
Museum Rotterdam
Korte Hoogstraat 31
3011 GK Rotterdam Centrum

telefoon

fax

e-mail
info@museumrotterdam.nl

Bovenstaand enige mogelijkheden om uw vraag te stellen aan het museum. Sorry ik had geen rekening gehouden met de huidige sluiting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oké bedankt.

Het beste antwoord

Het is dus een herdenkingsmunt 300 jaar na dato. Uit 1872. Geen betaalmiddel.
Misschien gingen je grootouders wel op 1 april naar Den Briel en hebben ze daar zo'n penning gekocht. Een in massa's gemaakt naslag product van lood. Dat lijkt nogal gauw oud. Ik zou er mee naar het museum gaan in Rotterdam (Schielandhuis)en je munt tonen en vragen wat je weten wil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Is het Schielandshuis nog open? Hier staat iets anders vermeld: http://www.historischmuseumrotterdam.nl/verhaalvanrotterdam/tentoonstellingen/actueel/3000-Schielandshuis-gesloten.php "Schielandshuis en Dubbelde Palmboom gesloten voor publiek
1 januari 2013 Museum Rotterdam heeft de Dubbelde Palmboom en het Schielandshuis als museumgebouwen gesloten voor publiek. De sluiting is een bezuiniging in afwachting van een nieuwe locatie voor het hele museum. Brasserie De Pappegay en de tuin blijven open. Museum Rotterdam houdt nog kantoor in het Schielandshuis. Het museum heeft diverse projecten met de stad en online. Ook het Oorlogsverzetsmuseum Rotterdam is nog te bezoeken."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt Antoni, ik heb van Geraradkl al de gegevens van het museum gekregen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef helder antwoord, verbeterd zijn antwoord als iemand er commentaar op geeft, en geeft zo ook gegevens van het museum. Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Het lijkt mij sterk dat de munt uit 1572 komt. Toen had je nog geen blokletters zoals je ze nu hebt. Het zal waarschijnlijk een herdenkingsmunt zijn van de slag bij Den Briel. Herdenkingsmunten zijn meestal niet zoveel waard, maar deze misschien wel als hij erg oud is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou blokletters is misschien een groot woord maar het waren letters die je hier aan de zijkant van deze munt kan zien (Wikipedia) http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:Munt_1572,_Lodewijk_van_Berlaymont,_Bisdom_Kamerijk.jpg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de Romeinse tijd hadden ze al blokletters. Kijk maar op tempels etc. Of kijk naar de Romeinse cijfers I V L C D M
Het zal geen munt zijn ( daar kon je mee betalen) maar een penning. Een penning is ter herdenking van iets of ter promotie van iets. Penningen worden veel minder verzameld dan munten en hebben daarom veel minder waarde. Je omschrijft ook geen waardeaanduiding dus dat sterkt me in mijn oordeel dat het om een penning gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu je het zegt. Er stond inderdaad geen waarde op. Dus is het waarschijnlijk een penning. Maar moet ik aan de waarde dan denken aan 10 euro of 100 euro? Mijn opa en oma hadden wel munten uit 1870 (daar stond wel een waarde op dacht ik), dus daar is de waarde waarschijnlijk hoger van?