Wat is dit voor oud muntje?

Jaren geleden gevonden en meteen goed opgeborgen.

Op de ene zijde staat:

5 Cents
Met een lauwerkrans

Op de andere zijde:
Een profielportret van koning willem III (met 3 letters er onder die ik niet kan plaatsen) en om het portret heen:

Willem III koning der ned.G.H.V.L

Picture for question
5 jaar geleden
3.4K
Antoni
5 jaar geleden
G.H.V.L. lijkt 'groothertog van Luxemburg' te betekenen, als je hierop googelt.

Antwoorden (3)

Dat is wel een hele oude munt! Ik heb wat research gedaan en deze munt is momenteel 149 Euro waard in goede staat.
Deze munt is voornamelijk gebruikt in 1868. Ze noemden het in die tijd een rijksdaalder, maar die was in 1936 afgeschaft. De woorden G.H.V.L staan voor 'groot hertog van Luxemburg'.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Correct is 'groothertog', zonder spatie.
Ik vond de onderstaande gelinkte site.
Daar kon ik van een koning Willen 5 centen terugvinden
Als ik me niet vergis gebruikten jullie Gulden. Dan zou dit een munt moeten zijn die dus 5 % van zo'n gulden van waarde had.

Willen 3 zou ook groothertog van Luxemburg en prins van Oranje-Nasau geweest zijn. GHVL past dus ook hier in het rijtje.

Op de site kan je bij Willem en 1868 de kostprijs voor zo'n muntje terugvinden. De munten in slechte staat zijn zo'n twaalf euro waard nu en de in beste staat tot wel honderdvijftig.
5 jaar geleden
Het is een zilveren stuiver (5 cent) uit 1868, geslagen onder Willem III. De letters I.P.S. staan onder het borstbeeld. Die verwijzen naar de graveur van deze munt, I.P. Schouberg.
Amadea