wat betekent het woord bataafs?

Nederland was een bataafse republiek, maar wat betekent bataafs precies?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (1)

Bataaf
Inwoner van Bat Ouwe.
Bat = Laaggelegen, of neder. Ouwe=gronden, terrein, land. Het zijn oud Germaanse woorden.
Tezamen vormen zij het woord Lage Landen of Nederlanden.
Deze benaming werd gegeven aan het land, dat bij de benedenloop van de Maas en de Rijn lag. Het woord is nog terug te vinden in Betuwe.
De vaderlandse geschiedenis begint met de woorden: Ongeveer 1000 voor Christus kwamen de Bataven op vlotten bij Lobith de Rijn af zakken.
Dit is dus taalkundig onmogelijk. Immers heette dat afzakkende volk pas Bataven of Batavieren toen zij zich tussen de rivieren op het eiland Insula Batavorum (zo door de Romeinen een tijdje later genoemd) vestigden. Voor hun komst heette dat volk dus anders.
Bataaf, Batavier: onbeschaafd persoon. De Bataven of Batavieren waren de Germaanse bewoners van Nederland in de Romeinse tijd.
fremar