Joden niet gewenst ...Wanneer je niet meer in de tram mag of naar school! dat is zwaar.
Razzia ...Wanneer je opgepakt wordt en vervolgens naar kamp Westerbork en daarna naar een concentratiekamp in Duitsland of Polen bv per veetransport trein! gaat, is dat ook zwaar.
Onderduik... Jarenlang ondergedoken en nooit veilig want verraden door iemand die fl.7,50 per persoon wilde vangen door joden aan te geven. Onderduik op het land of in de stad, allebei zwaar.
Wanneer werd het zwaar? voor de een aan het begin van de oorlog en voor de ander de hele oorlog, al je niet al eerder was vermoord in een concentratiekamp.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Feitelijk al vanaf het begin. In 1940 begon het met 'uitsluitingen' die steeds sterker toenamen in aantal en gevolgen. In 1941 begonnen de razzia's en deportaties.

De bronsite geeft een hele lijst op datumvolgorde.
01-07-1940 Verbod voor Joden om in de luchtbeschermingsdienst te werken.

02-07-1940 Joden worden uitgesloten van tewerkstelling in Duitsland.

31-07-1940 Verbod op ritueel slachten wordt aangekondigd. Vanaf 5 augustus 1940 wordt de ‘Verordening ter vermijding van het kwellen van dieren bij het slachten’ van kracht.

28-08-1940 Het College van secretarissen-generaal krijgt informeel de opdracht geen persoon van 'Joodschen bloede' in overheidsdienst te benoemen, te kiezen of te bevorderen.

06-09-1940 Verbod om Joden in overheidsdienst aan te nemen. Joden die al in dienst zijn mogen niet bevorderd worden. Kort daarop wordt dit uitgebreid van departementen en universiteiten naar alle gesubsidieerde instellingen.

13-09-1940 Verordeningen betreffende het werk van joden en anderen in overheidsdienst.

14-09-1940 Joden worden geweerd van markten in Amsterdam.

26-09-1940 Verbod op publicatie van Joodse kranten, met uitzondering van Het Joodsche Weekblad.

30-09-1940 Circulaire aan plaatselijke overheden waarin een jood wordt gedefinieerd als iemand met een joodse grootouder die lid is geweest van de joodse gemeenschap.

01-10-1940 Elke Nederlander moet zich kunnen legitimeren met een distributiestamkaart met pasfoto, een geldig paspoort, een bewijs van Nederlanderschap of een door de Burgemeester afgegeven tijdelijk identiteitsbewijs. In aansluiting hierop wordt op 14 oktober 1940 besloten door de Secretarissen Generaal tot invoering van de legitimatieplicht en op 17 oktober 1940 kwam het besluit tot invoering van het Persoonsbewijs. Op 2 november 1940 zou de invoering van het Persoonsbewijs officieel in de pers bekend worden gemaakt. De Duitsers hadden besloten dat hiervoor één centraal systeem moest worden ingevoerd. In april 1941 werd begonnen met de uitreiking van persoonsbewijzen aan iedereen van 14 jaar en ouder. Het was een algemene verplichting en dus in die zin geen typische anti-Joodse maatregel, maar het document was wel een belangrijke administratieve schakel in de onderdrukkingspolitiek van de Duitse bezetter gereed., gericht op de arrestatie van Joden en de opsporing van mensen in het verzet. (...)"
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je hebt natuurlijk gelijk, voor Nederland. In Duitsland begon de achterstelling van joden eerder.
Het Antisemitisme (haat tegen de Joden), bestaat al sinds de Ancient times. (3000BC - 500AD). Dit kwam door de Joodse opstand tegen de Romeinen in Judea. Het effect hiervan was Diaspora. Dit betekent dat de Joden verspreid waren over heel het rijk.
Hierdoor waren de Joden altijd in een minderheid, en waren de Joden een makkelijk doelwit om ergens de schuld van te krijgen wanneer iets verkeerd ging.
Zo kregen ze de schuld voor de dood van Jezus, omdat Judas een Jood was. Tijden de Middeleeuwen (500AD - 1500AD) mochten Joden niet werken in bepaalde beroepen en werden er een hoop handelaar. Dit leverde ze een hoop geld op, wat mensen jaloers en boos maakte.