Zijn er verhalen van mensen die opgeofferd zijn ten gunste van het bewaren van het geheim dat de Enigma gebroken was?

Toen de Engelsen de Enigma volledig gekraakt hadden, zou het verhaal zijn dat zij bewust niet hebben gehandeld op alle informatie die zij ontvingen van de Nazi's om het zo niet te duidelijk te maken dat zij de informatie kenden en dus prijs gaven dat ze vrije toegang hadden tot die informatie. Zijn er schrijnende verhalen bekend, waarbij men expres stil heeft gezeten, of de informatie niet gedeeld heeft met de geallieerden, terwijl men daarbij levens had kunnen redden?

6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, er zijn verhalen van mensen die opgeofferd zijn ten gunste van het bewaren van het geheim dat de Enigma gebroken was. Een bekend voorbeeld is de Britse kapitein F.J. Walker, die zelfmoord pleegde om de geheimen van de Enigma-code te beschermen.
Bronnen:
een maand geleden