Dat is de marine vlag van Japan en deze wordt door de marine nog staads gebruikt.

Toegevoegd na 36 seconden:
staads= steeds
6 jaar geleden
De Japanse nationale vlag heeft geen strepen en ook niet gehad. Al sinds 1870 is de officiële Japanse vlag wit met een rode zon in het midden*. Daarvoor was al eeuwen een vergelijkbare vlag in gebruik, maar dat was nooit officieel geregeld omdat Japan zich vrij afzijdig hield van de buitenwereld.

Dezelfde vlag, met de zon in het midden, maar met zonnestralen was de vlag van het de Imperial Japanese Army, dat ophield te bestaan in 1945. In 1954 kwam daar het Japan Ground Self-Defense Force voor terug. De vlag daarvan borduurt daar op voort, maar dan met gouden driehoeken aan de randen. Bijna dezelfde vlag, maar dan met de zon links van het midden en met zonnestralen, is de vlag van de marine. Eerst was dat de Imperial Japanese Navy (1889–1945) en sinds 1954 de Japan Maritime Self-Defense Force.

De vlag met stralen is vooral bekend uit oorlogsfilms over de tweede wereldoorlog, en dan vooral op vliegtuigen. Japan had toen geen luchtmacht, die ontstond pas in 1954. Daarvoor werden luchtacties uitgevoerd door de Imperial Japanese Army Air Service (vlag met stralen en de zon in het midden) en de Imperial Japanese Navy Air Service (vlag met stralen en zon links van het midden). In films zie je dan ook beide vlaggen en dat is historisch correct.

* (om precies te zijn: tot 1999 stond de zon 1% naar links en was het rood iets minder fel, maar een kniesoor die daar op let)