Als wij uitgaan van de afbeelding die ik heb toegevoegd, waar je Koning Albert I, Elisabeth in Beieren (de vrouw) en Fuad I of Egypt ziet. Ik heb niks kunnen vinden over de lengte van Albert zelf, maar die van Elisabeth is wel bekend, namelijk 1,72m.

Op de foto zag ik dat Elisabeth en Albert niet gek ver weg van elkaar staan (wat betreft voor of achter elkaar) en ze hadden beide een kleine verhoging in hun schoenen (waarvan die van Elisabeth hoger was dan van Albert)

Aannemende dat de gemiddelde hoofdlengte/hoogte tussen de 19 en 22 cm ligt (http://www.dinbelg.be/volwassenenmannen.htm), kunnen wij concluderen dat Koning Albert I (met alles bij elkaar opgeteld) **minstens** 195cm moest zijn.

Toegevoegd na 54 seconden:
Ik durf niet te zeggen of je mijn bijgevoegde afbeelding kan zien, dus hier is de link ervan: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/41/ModernEgypt%2C_Fouad_I%2C_DHP13402-1-32_01.jpg

Toegevoegd na 6 minuten:
De reden waarom ik begin over gemiddelde hoofdlengtes e.d. is omdat Albert toch overduidelijk een kop groter was dan Elisabeth.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Complimenten voor je analyse.
Toch lijkt me "minstens 195 cm" zeker voor die tijd uitzonderlijk lang (Gemiddelde lengte mannen toen ca. 165 cm).
Zoiets bijzonders zou ergens toch wel beschreven moeten zijn.
Op dit paard lijkt hij ook niet zo lang: http://challenge.belgiumdigital.com/displayimage.php?pid=515
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed punt, maar dat standbeeld is niet per se 1 op 1 nagebootst, dus dan zou ik een foto sneller beschouwen als een "betrouwbare", maar vooral ook nuttige maatstaf/bron.
SimonV
6 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt.
Ook op deze foto is Albert duidelijk opvallend lang: http://forum.alexanderpalace.org/index.php?topic=4051.90 Plus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mooie redenering van Broodje Eend, maar uitgaande van het feit dat Koning George V en Tsaar Nicolaas II ongeveer 170 cm lang waren leid ik via vergelijkingen met fotoafbeeldingen van deze vorsten af dat Koning Albert I ca. 188 -190 cm lang moet zijn geweest. Grote dank voor uw antwoord sowieso.