Zijn er na de afschaffing van de slavernij in de VS zwarte mensen teruggegaan naar Afrika?

Ik stel me voor dat er na een aantal jaren ex-slaven waren die de geldelijke middelen hadden om deze reis te maken.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
ronron1212
6 jaar geleden
Slaven hadden geen geld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, Liberia in Afrika is gesticht door ex slaven uit de VS. Op onderstaande link meer hierover.
http://colindamissie.reislogger.nl/26-july-independence.203745

Antwoorden (1)

Ja, er zijn mensen teruggekeerd naar Afrika. Niet heel veel, maar toch een paar duizend (van de miljoenen Afrikanen die als slaaf naar Noord-of Zuid Amerika zijn verscheept).
Toevallig net vandaag gehoord/gelezen in het Nat. Museum of Civil Rights in Memphis. Dit museum gaat over de burgerrechten van m.n. zwarte Amerikanen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jazeker, de Afrikaanse landen Liberia en Sierra Leone zijn zelfs gesticht door teruggekeerde ex-slaven. Dat kun je ook zien aan de naam van het land Liberia en de naam van de hoofdstad van Sierra Leone: Freetown.