Hoe is de kledingmode ontstaan?

Ik kan me voorstellen dat mensen 200 jaar geleden de kleren droegen die verkocht werd. (Misschien heb ik het mis) Die kleren werden verkocht en anders was er niks.. hoe is de kledingmode dan ontstaan?

6 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (1)

Mode bestond al in verschillende culturen in de Oudheid. In de middeleeuwen had de adel prachtige kleding, terwijl het gewone volk in lompen gehuld was. De stand waartoe iemand behoorde bepaalde de wijze van kleden. Bijgevolg kon iemands sociale klasse en positie in de maatschappij worden afgelezen aan de kleding. Deze code verviel na de Franse Revolutie. Door het wegvallen van een dwingende norm ontstond pas echt zoiets als mode in de vorm van een richtsnoer, een na te streven model.

De kledingmode werd daarna voorgeschreven door de modehuizen. De eerste modeontwerper was Charles Frederick Worth (13 oktober 1825 - 10 maart 1895) die het eerste modehuis in Parijs begon.
Charles Frederick Worth wist onder meer opdrachten van de Franse keizerin te bemachtigen. Ook wanneer de keizerin aanvankelijk niet enthousiast was over een ontwerp of een keuze voor een zware stof, gaf zij toe aan de wil van Worth, die zij "de tiran van de mode" noemde. In 1859 verkreeg hij het brevet van een Keizerlijk Frans Hofleverancier.
Hij werd dus al snel zo succesvol in zijn werk dat klanten zijn adviezen gingen volgen, in plaats van hem te vertellen wat ze wilden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Mode is voor mij een onbegrijpelijk iets: als een bepaalde kleur of kledingstijl in de mode is die je helemaal niet staat, ben je als trendvolger "gedwongen" er onaantrekkelijk uit te zien...
SimonV