Nee.
De Duitse eenwording verwijst meestal naar het ontstaan van het Duitse Keizerrijk in 1870 (door het samengaan van oa. Pruisen, Beieren en een aantal kleinere staatjes); de Duitse hereniging verwijst naar de 'Beitritt' van Oost-Duitsland tot de Bondsrepubliek in 1990.
6 jaar geleden
Nee, dat is niet hetzelfde.

Met de Duitse eenwording wordt gedoeld op het ontstaan in 1871 van het Duitse Keizerrijk uit de voordien vele onafhankelijke en semi-onafhankelijke staten en staatjes van de Duitse Bond.

Door de Duitse hereniging van 1990 tot één Duitsland werd een einde gemaakt aan de periode van verdeeldheid tussen de voormalige Duitse Democratische Republiek en Bondsrepubliek Duitsland.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het streven naar de Duitse eenwording dateerde overigens al van eerder. Belangrijke momenten die de aanzet vormden waren de Rede an die deutsche Nation uit 1807/'08 van Fichte tijdens de Napoleontische bezetting en het Eerste Wartburgfest in 1817.
In 1848 was er even paniek: in Pruisen begon de Maartrevolutie. Deze zette echter niet door en werd snel neergeslagen door de autoriteiten. Aan het begin van de mislukte revolutie vond de oprichting van het Frankfurter Parlement plaats. Dit Parlement presenteerde een verenigd Duitsland op een dienblad aan de Pruisische koning. Deze weigerde echter: eenwording zou geschieden op de voorwaarden van Pruisen.
De eenwording kwam er, zij het een paar decennia later. Eerst moest een aantal obstakels overwonnen worden. Het belangrijkste daarvan was de reactie van de andere landen op een verenigd Duitsland. Het Congres van Wenen had namelijk een verenigd Duitsland willen voorkomen. Dat zou namelijk te sterk zijn en het machtsevenwicht in gevaar brengen.
SimonV