Waarom werd eerst de slavenhandel afgeschaft en later pas de slavernij?

Voor een geschiedenis toets moet ik dit weten, maar ik kan nergens duidelijk antwoord vinden op mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Je kan eenvoudig een aantal dingen bedenken.

Zo is het mogelijk dat men verwachtte dat de slaven (te snel te veel) macht zouden krijgen als ze "zo maar" vrij zouden worden gelaten. Zouden ze dan in opstand komen tegen hun voormalige eigenaren? Beter was het ze dan nog enige tijd te blijven onderdrukken of in ieder geval hun macht te beperken, en ze pas geleidelijk meer vrijheid te geven.

Daarbij komt nog dat de slaven enige zekerheid hadden bij hun eigenaren. Ze kregen bijvoorbeeld voedsel en onderdak, en soms een geldelijke beloning voor hun inzet. Die zekerheden wilden ze niet allemaal plotseling verliezen. Veel slaven hadden best een redelijk leven bij hun eigenaren, ondanks de onvrijheid. Lang niet alle slaven werden slecht behandeld door hun eigenaren.

Ook waren er praktische problemen, zoals huisvesting. Waar zouden die grote groepen mensen opeens moeten gaan wonen als ze niet meer bij hun eigenaren zouden wonen? Daar komt nog bij dat de arbeid die ze verrichten ook gedaan moest blijven worden om een economische crisis te voorkomen.
Antoni
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Internationale slavenhandel was veel eenvoudiger te stoppen dan het daadwerkelijke bezit; niet alleen kon een handelsverbod gecontroleerd worden in internationale wateren door bijvoorbeeld de Britse marine (die behoorlijk actief was in dit opzicht); een verbod op handel tastte de bestaande situatie en de bestaande rechten van slavenhouders (die claimden dat slaven nu eenmaal hun bezit waren en dat bezit niet zomaar afgenomen mocht worden) niet aan.
Het is daar bij belangrijk om te beseffen dat het de Britten waren die hier een voortrekkersrol hadden en alles deden wat in hun macht lag in dit opzicht; en slavenhandel stoppen lag wel in hun macht, maar het afschaffen van slavernij in soevereine landen niet.