Omdat het individu in de middeleeuwen niet belangrijk was, waren de eerste schrijvers uit de middeleeuwen anoniem.

Toegevoegd na 2 minuten:
Alle verhalen - de geestelijke literatuur zowel als de ridderromans - tonen dat wie op God blijft vertrouwen, beloond wordt, en wie te veel aandacht heeft voor aardse zaken gestraft wordt. Dit wereldbeeld laat zich samenvatten met het motto: memento mori. Dit betekent letterlijk: 'gedenk te sterven', maar moet meer worden opgevat als: denk eraan, ooit ga je dood: dus hecht geen waarde aan het leven op aarde, en doe maar je uiterste best om je plaats in de hemel te verkrijgen!
Vanwege het belang van deze boodschap is veel middeleeuwse literatuur ook anoniem geschreven: niet de persoon van de schrijver is belangrijk (roem is ijdelheid), maar alleen zijn boodschap.
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is het ook niet zo dat papier erg duur was en het daarom niet opgeschreven kon worden? En dat we daarom dus de namen niet weten?
Erna55
6 jaar geleden
Een naam opschrijven kost geen extra papier....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het gaat mijns inziens om literatuur die wel aan het papier of ander bruikbaar materiaal was toevertrouwd. Erna55 zegt dus een zeer waar woord.