Waarom verandert een 'Kingdom' onder een koningin niet in een 'Queendom'?

Bijvoorbeeld bij Koninkrijk Groot-Brittanië, daar is een koningin het staatshoofd maar het heet in het Engels Kingdom.

Nu is het in het Nederlands logischer omdat koning en koningin allebei passen bij koninkrijk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kingdom_of_Great_Britain

6 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een soortgelijk probleem heeft ook altijd in Nederland gespeeld en nog.Hierna een stukje met betrekking tot de Nederlandse situatie.Toen Prins Willem Alexander Koning werd, heb ik al geopperd, dat wij dan een KONINGRIJK zouden zijn en vroeg mij af, of op de munten die term weer zou worden gebezigd.
Ooit stond op de oude munten van Nederland namelijk
Koningrijk der Nederlanden.
Ondanks het feit dat al in 1866 de Woordenlijst voor de spelling der Nederlandsche taal koos voor -KONINKRIJK, duurde het tot aan de regeerperiode van Juliana als Koningin der Nederlanden dat het opschrift Koningrijk der Nederlanden kwam te vervallen. De voorzijde van de munt kreeg als omschrijving Juliana Koningin der Nederlanden en de keer(muntzijde) kreeg behalve een gekroond wapen het jaartal, de muntwaarde en als opschrift toegevoegd: Nederland.
Uiteindelijk werd gekozen voor KONINKRIJK, omdat dit in het spraakgebruik beter in de mond lag. Dus geen overweging als van een soort tussenvorm van een constitutionele monarchie met een koning of een koningin aan het hoofd.
Feitelijk zou je nu ook moeten spreken van een KONINGRIJK. Immers wij hebben een Koning als staatshoofd. Maar daar valt ook weer iets op aan te merken, want Maxima is tegenwoordig ook Koningin Zie ook wikesource:
Grondwet voor het Koningrijk der Nederlanden (1815)
of
Onze Taal‏
@onzetaal
Volgen
Meer
Waarom is het niet 'koningrijk' maar 'koninkrijk'? Daar hebben we het volgende over geschreven in Onze Taal:lees verder onder Onze Taal.
PS: het muntmeesterteken heb ik in de beschouwing niet opgenomen.Ook het randschrift niet.

Het beste antwoord

Kingdom betekent niet: een staat waarbij een king aan het hoofd staat, maar een staat waarbij een monarch aan het hoofd staat. Dit kan een vrouw of man zijn.
Etymologisch: het woord kingdom is ontstaan omdat tot voor kort in Engeland aan kings de voorkeur werd gegeven, maar het staat dus verder los van het geslacht van de heerser.
Er is dus geen reden noch behoefte om kingdom te veranderen in queendom.
SimonV