Wat is een zilverbons?

Wij hebben een oud mapje gevonden met de tekst zilverbrons erop.
Via google word ik niet wijzer, wellicht kan iemand me vertellen wat dat was. Dit mapje is afkomstig van een Weesper bedrijf, wat nu niet meer bestaat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Een urgente kwestie in 1914 was het tekort aan zilvergeld. De bevolking potte massaal het zilvergeld op. Het parlement aanvaardde een wetsvoorstel om zilverbonnen in roulatie te brengen. Dit was echter onvoldoende: lonen en uitkeringen moesten op korte termijn kunnen worden uitbetaald. Om maatschappelijke onrust te voorkomen, besloten 22 gemeenten, waarvan slechts vier met formele toestemming van het Rijk, en een aantal grote bedrijven om als bankier op te treden door zelf zilverbonnen uit te geven.
Deze mapjes waren dus bedoeld om de zilverbonnen in te bewaren . Het was dus eigenlijk een garantie of kwitantie voor de braaf ingeleverde zilveren munten. Er zijn echter talloze zilverbonnen op Marktplaats te koop, die toch niet uitbetaald zijn.
Het mapje zal dus uit de eerste wereldoorlog stammen en wel een waarde hebben.