Waarom was Willem van Oranje prins van Oranje en geen koning van Oranje?

Oftewel wat is het verschil tussen een prins en een koning?

Willem kreeg de titel prins van oranje omdat hij het prinsendom Orange erfde. Maar waarom was dat een prinsendom en geen koninkrijk? Het zijn allebei soevereine vorsten maar op de een of andere manier was een prins van lagere orde. Maar hoe zit dat in elkaar en dan specifiek voor het prinsendom Orange?

Wanneer werd je dus prins en wanneer koning?

7 jaar geleden
1.8K
kierkegaard47
7 jaar geleden
Daar is waarschijnlijk geen waterdichte regel voor te geven. Veel is gewoon historisch zo gegroeid en er was niet één systeem dat alle landen en eeuwen overlapte. In de regel kon je wel stellen dat bv. een prins van hogere rang was dan een hertog, maar lager dan een koning, en dat een koninkrijk groter was dan een vorstendom en dat meestal weer groter dan een hertogdom, maar hier zijn legio uitzonderingen op. Het is maar net hoe het ontstaan is terug in de middeleeuwen, of iemand bv. het lef had zichzelf nadat hij genoeg extra land verkregen had, een promotie te geven of genoeg invloedrijke vrienden had (de paus bv.) om dat voor elkaar te krijgen. In later tijden werd het natuurlijk allemaal wat gefixeerder, toen was iemand vorst of hertog omdat dat nu eenmaal de vaste titel was die hij geërfd had. Maar ook toen waren er nog genoeg gevallen van bv. hertogen die zichzelf eigenlijk belangrijker vonden dan een gewone hertog ' en zich dan maar bv. 'aartshertog' gingen noemen.
kierkegaard47
7 jaar geleden
-( en in het geval van niet -soevereine titels (dus die onder een hogere leenheer vielen) was natuurlijk ook nog veel afhankelijk van de willekeur en de gunst van de hogere leenheer. )

Antwoorden (1)

Nederland werd pas 230 jaar na de dood van prins Willem van Oranje een koninkrijk, toen Willem Frederik (Willem I) zichzelf uitriep tot koning van het nieuw ontstane Koninkrijk der Nederlanden. De term prins is hier dan ook iets anders dan de zoon van een koning. Willem erfde het prinsdom Orange en de hoogste titel daarvan is prins. Voorbeelden van hedendaagse prinsdommen zijn Andorra, Liechtenstein en Monaco.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in 1806 werd het koninkrijk Holland "opgericht" door de Franse zelfbenoemde Keizer Napoleon. Zijn broer werd de eerste Nederlandse koning, Lodewijk I. Na de Franse nederlagen werd de chaos in Europa bestreden door te proberen hier en daar "de oude structuren" te herstellen. Het "vrijheid, gelijkheid en broederschap" van de revolutie had veelal jaloezie, dood, verderf en haat opgeleverd.