Wat is positieve vrijheid en wat is negatieve vrijheid?

Ik heb morgen een filosofie Se en kom er echt niet uit wat de 2 nou inhouden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (2)

"Het is nuttig onderscheid te maken tussen negatieve en positieve vrijheid. Negatief en positief drukken hierbij geen waardeoordeel uit, maar geven aan of het gaat om vrijheid die ontstaat door de afwezigheid van iets of door de aanwezigheid van iets.

Negatieve vrijheid is de "vrijheid van invloed van anderen". Deze vrijheid houdt verband met vrijheid en bevrijding, bijvoorbeeld van dwang, van overheersing, ziektes en waandenkbeelden.

Positieve vrijheid is de "vrijheid tot het inzetten van je eigen vermogen". Het is de mogelijkheid om te kiezen en het eigen leven in te richten. Het is de vrijheid waar men het over heeft wanneer het gaat over de vrije wil.

Positieve en negatieve vrijheid hangen samen. Positieve vrijheid is niet mogelijk wanneer negatieve vrijheid ontbreekt. Anderzijds is negatieve vrijheid weinig zinvol wanneer positieve vrijheid niet nagestreefd wordt. Beide vormen van vrijheid lijken op een Januskop waarvan het ene gezicht naar het verleden en het andere naar de toekomst gericht is. Vrijheid gaat altijd samen met verantwoordelijkheid. Als je vrijheid hebt om te kiezen is er een verantwoordelijkheid om het beste alternatief te kiezen. Het beste alternatief kan men bepalen door kennis te vergaren over hoe de wereld is en hoe je zelf bent.", volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijheid_(sociologie)

Toegevoegd na 6 minuten:
Het concept is bekend geworden door de filosoof Isaiah Berlin. Bij zijn oratie ter aanvaarding van het hoogleraarschap aan de Universiteit van Oxford, in 1958, introduceerde hij het concept van negatieve en positieve vrijheid - gepubliceerd in boekvorm als Two Concepts of Liberty. Meer over hem is te lezen op https://nl.wikipedia.org/wiki/Isaiah_Berlin.
Antoni
7 jaar geleden
Mijn vrijheid om me zelf te zijn kan jouw vrijheid bedreigen of beknotten . Jij houdt van keihard muziek draaien ik je buurman wil Mn rust .
Fijn om vrij te zijn en te doen wat je wil maar op welk punt belemmer je iemand anders in zijn vrijheid .
Bijv : Ik heb een uitzicht loze ziekte heb ik dan de vrijheid omdat leven te beëindigen . Leef en laat leven moet ik iemand helpen die GEEN hulp vraagt maar waarvan ik denk dat de persoon gestuurd en geholpen moet worden . Iedereen is vrij om te zeggen of denken wat hij wil prima maar als ik me daar door beledig voel . Vrijheid is een relatief begrip in hoeverre heeft een mens een vrije keuze . Vaak in de marges van de beperkte mogelijkheden . Een negatieve vrijheid zou kunnen zijn dat ik mijn vrijheid ( keuzes ) boven die van een ander stel . Of dat nou geloof is of juist niet
Of iemand ongevraagd helpen of is het bemoeien of regel zucht . In de UsA heb je de vrijheid om te creperen en in Rusland de verplichting zei men in de sovjet tijd