Kent er iemand dit verhaaltje?

Ik heb ooit eens een verhaaltje gelezen over Hitler, ik heb geen idee waar ik het gelezen heb. Ik weet ook niet meer zo zeker hoe het ging, maar het was ongeveer zo:

Het is gebeurd voor de WO II, er was eens een man (volgens mij een Jood, ik weet niet zeker) aan het wandelen en zag plots dat er een andere man aan het verdrinken was. Dus die eerste man (de Jood) doet echt enorm z'n best om die drenkeling te redden. En dat lukt hem ook, de man die aan het verdrinken was, was echt super gelukkig en blij. Op die moment, of later (?) kreeg de 'redder' van de drenkeling een schilderij, dat hij gewoon aan z'n muur thuis hing.
Maar nu, een paar jaar later, moet de man vluchten omdat het oorlog is. Dus hij pakt zijn meest waardevolle spullen bijeen, onder andere ook dat schilderijtje. Hij neemt het van de muur en ziet op de achterkant staan: "Bedankt voor uw hulp. Adolf Hitler."

Zoiets was het ongeveer, maar misschien ook weer niet, want ik ben totaal niet zeker.

Mijn vragen zijn nu: Weet er iemand hoe dit verhaal precies gaat? Is het waargebeurd? Waar ben ik het waarschijnlijk tegengekomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Ik weet dat Adolf een tijdje rond 1907 in Wenen kunstschilder is geweest. Dus zou een kern van waarheid in kunnen zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet onmogelijk, de mensen willen het graag geloven en om deze reden dus hoogstwaarschijnlijk uit de duim gezogen." to good to be true "
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest aan het verhaal "Genesis and Catastrophe" van Roald Dahl denken, maar dat blijkt toch iets anders te gaan, misschien dat iemand zijn eigen versie heeft verzonnen. Of dat jij er dit verhaal van hebt gemaakt.

Bronnen
"Genesis and Catastrophe"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verhaal klinkt eerlijk gezegd als 'broodjeaap'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het niet gewoon een mop? Wellicht vinden Neo-nazies het grappig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken het verhaaltje niet maar ben eens gaan Googlen en kwam onder andere terecht bij het Boekverslag over "De Drenkeling" (Durlacher G. L.) en het verhaal gaat in ieder geval ook over Hitler.
Lees het verslag en/of het boek zelf eens, wie weet vind jij daar een bevredigend antwoord op jouw vraag.

Succes!